Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har en dejlig kæreste som jeg valgte at have sex med for første gang for et par dage siden. På det tidspunkt, havde jeg ikke fået min menstruation endnu, men jeg fik min første menstruation dagen efter jeg havde sex. Og er lidt bekymret. Er der en chance for at blive gravid, når menstruationen kommer dagen efter sex?

Svar:

Hej.

Det er højst sandsynligt ikke muligt for dig at blive gravid når du får din menstruation dagen efter du har haft ubeskyttet samleje. Men der kan også være tale om det, der kaldes en gennembrudsblødning, som kan forekomme, når det befrugtede æg graver sig ned i livmoderslimhinden som led i den normale udvikling af graviditeten. I så fald er blødningen som oftest lidt forsinket og knapt så kraftig som en almindelig menstruation, men kan let forveksles hermed. Under alle omstændigheder er det kun en graviditetstest, der kan give dig et sikkert svar, hvis du stadig er i tvivl.

Du skal dog være opmærksom på, at der er mange seksuelt overførte sygdomme man ikke er beskyttet imod når man ikke bruger kondom, dette udover mulighed for graviditet. Jeg vil bestemt anbefale dig, at bruge beskyttelse fremover :)

Med venlig hilsen, Sarah

Sarahs billede
Sarah har svaret på dette spørgsmål