Fitness, vægt og knæskader.

brevkassespørgsmål

Fitness, vægt og knæskader.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

Hej Cyberhus. Jeg er en 17-årig pige der spiser sundt, og dyrker motion. Dog har jeg oplevet, af når jeg cykler på min cykel, syrer mine ben ekstrem meget, og jeg bliver virkelig træt og svedig. Lige over knæene, næsten låret syre det forfærdeligt meget, og ofte kan jeg ikke følge med mine venner når vi cykler sammen, hvilket er virkelig forfærdeligt. Kan jeg have en knæskade eller er jeg bare i dårlig form? Jeg er 170 cm og vejer 66 kg, hvilket er mit næste problem. Jeg har gennem lang tid, vejet 60 kg, men pludselig steg vægten (gennem 1 uge) til 66 kg. Jeg har altså taget 66 kg på på en uge! Jeg er meget frustreret og begyndte i fitness centereret, men intet er sket med vægten, til trods for at jeg cykler og bruge crosstraineren meget i fitness centeret, eller er det mon fordi man får mange muskler af disse to ting? Jeg spiser ikke mere end jeg plejer. trejde spørgsmål er om min kost er god nok. En normal dag for mig ser sådan ud: 2 stykker frugt (ofte 2 bananer) 1 spinatbolle med salat, to kødpålæg og cremefraiche dressing 1 appelsinjuice 3 glas saftevand. 1-2 portions aftensmad Syltetøjsmad om aftenen. Jeg spiser ofte syltetøjsnatmad, hvad kan det erstattes med? Er meget frustreret over at gå fra 60 til 66 kg, eftersom jeg virkelig har kæmpet hårdt til at gå til 60 kg, og rent faktisk holde vægten. Hilsen fra meget frustreret pige.

Svar:

Hej frustrerede pige

Tak for dit brev. Jeg vil prøve at svare dig, så godt jeg kan.

Når du skriver, at dine lår syrer til, forstår jeg det som om, at det er i dine muskler det gør ondt. Når ens lår "syrer til", skyldes det at der bliver dannet mælkesyrer i musklerne, når de arbejder meget og det kan gøre ondt og nærmest svie, derfor udtrykket at "syre til". Det er altså helt normalt og skyldes at man har brugt sine muskler meget. Men du skriver også at det gør rigtig ondt, og det lyder som om det re mere end når ens muskler bare bliver trætte. Det skulle også gerne gå væk igen når man holder pause.

Så måske er det mere inde i dit knæ, det gør ondt? Man kan have ondt i sine knæ og andre led af mange grunde, oftest er det fordi man har overbelastet leddet, dvs. at leddet i en periode er kommet på overarbejde og så har det brug for en pause og så går det for det meste over af sig selv igen. Men som en ung 17-årig pige er det træls at have ondt i sit knæ, så man ikke kan dyrke den sport, man gerne vil! Det er lidt svært at sige noget om, hvad der kan være årsag til dine smerter, når jeg ikke kan undersøge dig. Men jeg synes, det lyder som om, du har fået en inflammationstilstand i dit knæ eller knæskal, altså en overbelastning. Jeg synes, du skal prøve at holde pause med at dyrke motion i nogle dage, måske en uges tid. Hvis ikke du synes det hjælper på smerterne, skal du få din læge til at undersøge dit knæ.

Det er sundt at dyrke motion men det er mindst lige så vigtigt at kroppen får en pause engang imellem. Kroppen skal have tid til at restituere og musklerne ro til at genopbygge sig. Også så man undgår overbelastningsskader.

Med hensyn til din vægtøgning, så kan man sagtens tage lidt på i vægt når man træner meget, selvom det måske lyder underligt. Det skyldes, som du selv er inde på, at ens muskler vokser. Det er derfor ikke altid at man kan stole på tallet på vægten! Man vejer også noget forskelligt afhængigt af hvornår på dagen man vejer sig, om man lige har spist eller drukket osv. Plus at der er forskelle på vægte! Så hvis ikke du har oplevet andre symptomer fra din krop end nogle ekstra kilo på vægten, så tror jeg ikke du skal bekymre dig.

Det er vigtigt at man får sund og næringsrig kost, især hvis man dyrker meget motion. Jeg synes, det lyder til du spiser sundt, måske lige lidt i underkanten. Det er vigtigt at du spiser morgenmad, f.eks. en skål havregryn, som giver dig masser af energi og fibre. Der er ikke noget i vejen med at spise en syltetøjsnatmad:) Hvis du gerne vil erstatte det med noget f.ek.s uden sukker kunne det feks. være en skål ymer med mysli.

Håber du kan bruge mine svar til noget.

Mange hilsener Helene