er det skedesvamp

brevkassespørgsmål

er det skedesvamp

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

hej jeg har i meget lang tid haft en underlig lugt og en kløe i skeden. jeg barbere mig forneden men det er ikke der der klør. det klør ved åbningen af de yderste kønslæber og det er begyndt at blive smule rødt, det svier dog ikke. jeg ville høre om du ud fra de ting jeg har sagt kan fortælle hvilken creme jeg kan købe på apoteket, så jeg kan blive fri for at gå til læge? jeg lagde mærke til at det begyndte at skalle lidt forneden ligesom når man har tør hun men det er begyndt at gå væk igen

Svar:

Hej med dig

Det er rigtig godt du er opmærksom på dine symptomer, og reagerer på dem, for det skal man også! Allerførst vil jeg sige, at det er helt normalt at få svamp i skeden, det oplever stort set alle kvinder på et tidspunkt i deres liv og de fleste får det flere gange. Heldigvis er det oftest nemt at behandle og det er ganske ufarligt. Typisk kommer symptomerne op til menstruationen.

Du skriver, at det klør og er rødt. Det er typiske tegn på at man har svamp. Du skriver, at det ikke svier, og det gør det normalt heller ikke. At det også lugter lidt, kan tyde på at du måske har nogle bakterier også som ikke skal være der. Altså kan det tyde på, at du har en infektion pga. svamp og/eller baktierier. Men det kan også skyldes andre ting, så hvis ikke det er gået væk endnu synes jeg det er vigtigt, at du får din læge til at se på det. Især når du skriver, at det har stået på i lang tid.

Det er vigtigt at passe godt på sit underliv! Du kan evt. forsøge at købe noget svampemiddel på apoteket først, og se om det hjælper. Det kan købes i håndkøb og hedder Canesten. Jeg vil anbefale dig at købe den pakke som indeholder creme og stikpille. Pillen stikker man op i skeden inden man går i seng, og cremen skal man smøre på de ydre kønsløber i ca. 5 dage. Hvis ikke det hjælper, så vil jeg kraftigt råde dig til at bestille tid til lægen med det samme, for så er det ikke en svampeinfektion du har og så skal du have en anden behandling.

Held og lykke med det! Skriv endelig igen hvis du har andet på hjerte!