Er det farligt?

brevkassespørgsmål

Er det farligt?

brevkassespørgsmål af
mille
18 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej cb,

jeg har over en længere periode (5-6 år mindst) haft en vane med at kradse sårskorper af. Det lyder umiddelbart meget bizart, hvilket det også er. Det er på sideballen jeg har gjort det, som er fyldt med en masse røde prikker, måske omkring 7 sår/prikker på hver. Det har lidt været en vane for mig at gøre det, ligesom folk bider negle osv, har det hjulpet mig i pressede sitautioner, da det var meget afstressende. Det har været meget generende i forhold til, at jeg aldrig har kunne taget badetøj på offentligt. Selveste sårene har så bare aldrig helet, da jeg er blevet ved med at kradse dem itu, så de nærmest ikke kunne hele. Hvordan de er kommet i første omgang ved jeg virkelig ikke, tror måske bare selv jeg kradsede noget hud af hvorefter der kom de små sår? :O
Men her på min 18-års fødseldag tænkte jeg det skulle væres slut! Jeg har på nuværende tidspunkt ikke gjort det i 3 døgn (3 hårde døgn) hvor jeg nogle gange fuldstændig ubevidst tog mig selv i det. Men jeg kom bare til at tænke på om der kan være noget farligt/infektion-lignende, og om jeg måske skulle få det tjekket ved lægen? Der er umiddelbart ikke tegn på betændelse, men de er alle meget røde, så ved det ikke helt plus de har været der i flere år.

Svar:

Kære Mille,

Tak for dit brev.

Jeg kan forstå at du gennem de sidste 5-6 år har kradset i dine sår, så disse ikke har fået lov til at hele. Det er lige så stille gået hen og blevet vane, og har desuden haft en afstressende effekt. Nu er du bekymret over om sårene kan være farlige eller der er risiko for betændelse, og samtidig er du ked af at de røde prikker har gjort at du ikke føler du kan vise dig i badetøj offentligt.

Først vil jeg sige at det er virkeligt flot af dig at du tager en beslutning om at ændre din adfærd.  Jeg kan forstå at det har været hårdt de sidste par dage, men hæng endelig i, det skal nok blive nemmere.

For at svare på dit spørgsmål, så lyder det umiddelbart ikke som om der er betændelse i sårene. Tegn på betændelse/inflammation er rødme, varme, hævelse og smerter. Så hvis sårene ikke har disse tegn, så tyder det ikke på at de er betændte. Jeg er derfor heller ikke bekymret for om der er noget farligt ved sårene.

Selvom sårene ikke er betændte synes jeg bestemt du skal få din læge til at kigge på dem, især når de har været til stede i 5-6 år. Samtidig bør du fortælle din læge hvad du netop har skrevet i dit brev, da lægen måske kan give dig nogle redskaber/tricks til at komme af med den dårlige vane. Det lyder som om du er ret generet af din vane, og at du er meget motiveret for at holde op. Derfor synes jeg netop også at du skal tage en snak med din læge om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du naturligvis meget velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål