Druk

brevkassespørgsmål

Druk

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Hvordan det kan være de fleste mennesker får diarre efter de har været på druk? Er det ikke lidt underligt at alkoholen går ind og påvirker afføringen, når man siger alkoholen går i blodet? hvad er det alkoholen gør ved kroppen?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Som jeg forstår det så handler det om hvad der sker med tarmen og kroppen i det hele taget efter man har drukket meget alkohol.

Generelt er alkohol faktisk en gift for kroppen, i mindre mængder betyder det ikke så meget, men når man op på højere koncentrationer (en højere promille) påvirker det nærmest alle dele af kroppen, det gælder også mavesækken og tarmen. For det er jo igennem mavesækken og tarmen at alkoholen optages inden den kommer i blodet. Alkoholen irriterer slimhinden i både mavesæk og tarm så man kan få kvalme, opkastninger og diaré. Man kan sige at både opkastninger og diaré er en måde som kroppen forsøger at komme af med alkoholen på, altså et forsvar mod for meget alkohol.

En anden grund til diaré er sandsynligvis at mange af de celler der findes i tarmen dør pga alkoholen og forårsager at der derefter kommer diaré. Disse celler gendannes dog og som regel er der ikke nogen problemer på længere sigt - hvis man bare holder op med at drikke eller i hvert fald holder pauser mellem ens drukture. Man kan dog få mavesår og ondt i maven hvis man drikker rigtig meget.

Hvis jeg skal sige lidt om hvad alkohol ellers gør, så er det jo rigtigt mange forskellige ting, men mange af de ubehagelige ting ved tømmermænd såsom hovedpine og kvalme, opstår fordi man mister væske pga alkohol, man bliver altså dehydreret. Det er derfor en god idé at drikke rigeligt med væske uden alkohol under og efter man drikker alkohol.

Håber du kan bruge mit svar, ellers skriv endeligt tilbage :)

Med venlig hilsen

Morten