Deprimeret?

brevkassespørgsmål

Deprimeret?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.

Jeg skriver herind, fordi jeg er i tvivl om jeg lider af despression. Jeg har følt mig meget nede i de seneste måneder, og når jeg ser en youtube video med en youtuber som fortæller om, at de er deprimeret, kan jeg totalt relatere til hvordan de har det.

Men når jeg så går ind på en hjemmeside, fx. en som jeg så på tidligere i eftermiddags. Jeg havde vist kun 3/9 af symptomerne og muligvis 4. Det er jo ikke mange iforhold til de 9 symptomer der var?
Ved ikke om det vil hjælpe noget, men her er de symptomer som jeg kunne relatere til:

- Energiløshed
- Selvmordstanker
- Selvbebrejdelser
- Angst og indre uro (er lidt i tvivl om jeg har denne her)

Men ihvertfald, ville jeg bare høre om i muligvis kunne ud fra disse symptomer vurdere om jeg lider af depression?

Tror bare det var det.

Kh M.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan høre at du har tænkt meget over det du har skrevet, og jeg synes det er sejt at du fortæller om det.

Ud fra det du skriver, har du en del af de tegn på depression, som man som læge ser efter hvis man skal finde ud af, om en person har en depression. Når man skal finde ud af, om en person er deprimeret, laver man som regel en test med nogle spørgsmål, og ud fra de svar man giver får man point. Det er dog et samlet billede, af den samtale man har med lægen der afgør det, og en test på nettet kan derfor ikke give dig sikkert svar.

Der er også nogle andre ting der kan ligne en depression, men som ikke er det. Feks. for lavt stofskifte og andre ting, så som regel bliver der også taget blodprøver hos lægen. Det kan også være ting udefra, feks. hvis man ikke har det godt i skolen, derhjemme, eller andre ting, der kan gøre, at det ligner en depression, men at der i virkeligheden er en klar årsag til, at man ikke har det godt.

Der er desværre mange unge mennesker der i en periode har en depression, og det er vigtigt at tage det seriøst, hvis man ikke har det godt. Du skriver at du har selvmordstanker, og det er meget alvorligt, så jeg synes derfor du skal tage til lægen og få en snak om det. Hvis du ikke har talt med nogen om det så synes jeg også du skal gøre det. Enten dine forældre, en god ven eller en anden du har det godt med. Det er en stor hjælp for mange, at de taler med andre om det. Det kan være en god idé at tage en af dine forældre med til lægen.

Det er ikke sådan, at bare fordi man har en depression, så skal man have piller. Der er andre og ofte mere effektive ting, feks. samtaler, motion og andre ting, men det kan din læge fortælle dig mere om.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål