Brystkræft

brevkassespørgsmål

Brystkræft

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej. Hvis jeg skal være helt ærlig ikke, så er jeg temmelig bange. For nogle år siden var jeg til lægen, fordi jeg troede jeg havde kræft i brystet, han siger så det bare er en fedt kugle og at den ville forsvinde snart, men den er ikke forsvundet. Kan han ha taget fejl og troede det kun var en fedt kugle og at det faktisk var kræft. Jeg er jo bange fordi den stadigvæk er der. Også en anden ting.- Når man er 18år og vejer 48 kg og er 162 cm ville i så mene det er meget for det føler jeg lidt selv. Tak for jer

Svar:

Kære du,

Det er godt du skriver ind når du nu ikke føler dig helt tryg.

Jeg vil starte med at sige, at jeg tror din læge har haft ret i hans vurdering. Der er yderst sjældent at kvinder under 30 år får brystkræft og endnu sjældnere når man er under 20 år.

Det som du beskriver lyder som firboadenomer. Det er fedtknuder, man ser hos kvinder mellem 16 og 45 år. De er runde, faste og du vil kunne skubbe den lidt rundt eller smutte den som en mandel. Det er meget normalt og skyldes blandt andet de hormoner kvinder har. Du skriver, at din læge har sagt at det vil gå væk snart, men det er lidt mere usikkert. Mange kvinder har knuderne i flere år og så kan de forsvinde igen. Men hos andre forbliver de hele livet. Man kan også få mere end en.

Det vigtigste for dig er, at det med meget stor sikkerhed ikke er brystkræft og at fibroadenomer er helt ufarlige. Hvis du kan mærke at knuden vokser eller begynder at sidde fast på underlaget (at du ikke kan skubbe til den) så synes jeg du skal søge læge igen. Du skal bare huske at være opmærksom på at fibroadenomer og vævet i brystet ændrer sig med menestruations cyklus og derfor skal du undersøge dit bryst på samme tidspunkt i hver cyklus.

Med hensyn til din vægt. Hvis du vejer 48 kg og er 162 cm høj, så er faktisk undervægtig og det vil gavne din krop og dit immunforsvar hvis du tog nogle kilo på. Ihvert fald er det slet slet ikke for meget. Det er vigtigt, at du accepterer, at du bestemt ikke vejer for meget. Du skal trives med din krop som den er - også med et par ekstra kilo.

Venlige hilsner fra Line