Blodprøve

brevkassespørgsmål

Blodprøve

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej Cyberhus. Jeg har undret mig rigtig meget over en ting.. Hver gang jeg skal have taget blodprøve sker det på håndryggen og det gør rigtig ondt. Da de som regel stikker mig 2-3 gange. De er stoppet med at stikke mig i armen, hvilket jeg synes er mærkeligt, da jeg har en masse gode og tydelige blodåre der. Forleden var jeg så i by-lab, hvor de også stak mig der uden at se på min arm. Jeg ved godt, at min læge kan give mig det bedste svar. Men der er nok lang tid til at jeg skal til læge igen. Men måske havde i nogle ideer? Tror du der er noget galt med mig? Kan der være grunde til at man ikke stikker i armen?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå,at du undrer dig over, at de altid stikker dig i hånden - det er du langt fra den eneste der gør. Normalt er der tre forskellige slags 'blodprøver'. Der er selvfølgelig endnu flere, men de andre er mere sjældne.

Jeg gennemgår lige typerne; 1. En helt almindelig blodprøve. Det er fra vene blod og man trækker blod ud i nogle forskellige glas, tager nålen ud og sætter plaster på. Det er langt oftest i albuebøjningen eller nogen gange på armen. 2. En venflon. Den får man oftest når man er indlagt. Her trækker man ikke så tit blod ud, men den ligger i flere dage og man får væske og medicin igennem den. Den ligger oftest på håndryggen eller nogen gange på armen. 3. En a-punktur. Det er fra arterie blod. Den tager man der hvor man kan mærke puls. Det vil sige på håndleddet i tommelfinger-siden. Det er bare en sprøjte som skal fyldes og så plaster på. Derfor kommer det meget an på hvilken prøve de tager fra dig. Det kunne godt lyde som en a-punktur. Men generelt er unge mennesker sværere at stikke.

Det er fordi vores hud er tykkere og med flere små muskler. Derfor kan laboranterne (dem som tager blodprøver i bl.a. by-lab) godt have svært ved at tage blodprøver på dig. Så må de prøve andre steder end normalt og bruge flere forsøg. Næste gange du er nede og få taget blodprøver, så prøv at spørg dem hvorfor de gør sådan. Der er næsten helt sikkert en god forklaring på det. Og der er bestemt ikke noget galt med dig. Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej.

Venlige hilsner fra Line