Blødning hele tiden

brevkassespørgsmål

Blødning hele tiden

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej.

Jeg er en pige på 17 år, som har et lille spørgsmål..

Jeg havde sidste min menstruation den 1 eller 2 september, og det skal lige siges jeg er på p-piller..

Men her for 2 uger siden begyndte jeg sådan at bløde lidt hverdag, og får sådan noget brunt slim ud, jeg troede det var min menstruation jeg havde fået, men det var det ikke.

Hvad kan det være?

Hilsen Line

Svar:

Kære Line,

Tak for dit spørgsmål.

Engang i mellem kan man opleve, at "pletbløde" imellem menstruationerne og det kan netop ligne noget brunt slim.

Dette kan især ske indenfor de første 3 måneder når du er begyndt at tage P-piller. Nu ved jeg ikke hvor længe du har brugt P-pillerne, men hvis du har brugt dem et stykke tid uden at have pletblødt, men en enkelt gang oplever pletblødning, gøre det ikke noget. Hvis du derimod fortsætter med at pletbløde, synes jeg at du skal gå til din egen læge som evt. kan skifte P-pillerne til en anden type. Nogengange er det nødvendigt med P-piller med lidt større hormonmængde for at undgå pletblødninger midt i menstruationscyklus.

Normalt tager man en enkelt P-pille hverdag på samme tidspunkt af døgnet i 21 dage og holder herefter pause i 7 dage, hvor man får sin menstruation. Det er super vigtigt, at huske at tage P-pillen hverdag og på samme tidspunkt og især hvis det er minipiller man tager. Hvis man tager minipiller, fortsætter man med at tage en pille hverdag uden at holde 7 dages pause.

Hvis man engang i mellem glemmer at tage en pille og tager dem på forskellige tidspunkter, kan man også begynde at pletbløde.

Pletblødning kan også skyldes en infektion i livmoderen og det kan derfor være en god idé, at få lavet en chlamydiatest når du er hos lægen. Det er nemlig ikke altid at man kan mærke at man har en chlamydiainfektion og hvis det ikke bliver behandlet med antibiotika kan det godt give problemer senere hen, når man skal til at have børn.

Håber du kan bruge mit svar og hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os igen.

Med venlig hilsen,

Gazelle