Bihulebetændelse

brevkassespørgsmål

Bihulebetændelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej

jeg har kronisk bihulebetændelse og skal have en operation i næste måned . Har fået at vide jeg ikke må være aktiv op til 14 dage efter men jeg har anoreksi og har brug for at dyrke motion hver eneste dag - ellers dør jeg.

Hvad sker der hvis man alligvel dyrker motion inden der er gået 14 dage - og sker der overhovedet noget ved det?

Hilsen Thea .

Svar:

Kære Thea

Det lyder irriterende med kronisk bihulebetændelse. Dejligt at du kan få gjort noget ved det.

Det er ikke så tit at man skal operere for bihulebetændelse. Derfor er det også en specialist behandling. Man anbefaler at man skal holde sig i ro i 1-2 uger alt afhængig af hvad man laver. Det betyder at hvis man går i skole og lever et stille og roligt liv, så kan man godt begynde efter en uges tid på sit normale liv. Hvis man nu er tømrer eller arbejder med rengøring, så kan det være bedre at vente til 2 uger før man går tilbage til sit almindelige liv. Det afhænger altså af hvilken form for 'belastning' eller aktivitet man snakker om. Men du snakker om regelret motion. Og det falder altså i den meget aktive kategori og det er bedst at du holder dig til de anbefalinger du har fået - altså at du venter 14 dage.

Hvis man går igang tidligere så kan man risikere at sårene åbner sig igen og sprækker. Det kan ændre resultatet af operationen og det kan give større risiko for infektion. Så ligesom med alle andre sår, så skal vævet have ro til at hele ellers kan det give komplikationer. Samtidig skal du tænke på at hvis du nu begynder på motion før tid. Og så dine sår går op, så kan det betyde at du skal holde dig i ro endnu længere for at de kan hele op. Så det er på alle måder bedst at holde dig i ro i den periode de har anbefalet dig.

Held og lykke med operationen og de 2 ugers hvil.

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål