Bidt af en tæge et hvis sted O_O

brevkassespørgsmål

Bidt af en tæge et hvis sted O_O

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej jeg er en pige på 14 år og har en lille jack russel terrier som hopper op i vores nye sofa og har efter ladt en tæge som så har bidt sig i min skede O_O

og det må være sket da jeg faldt i søvn her i går nat da jeg sov på sofaen.

og nu der hvor der kommer blod ud når man har det røde, det er helt hævet og det gør mega ondt og aner ik hvad jeg skal gøre og vil aldrig sige det  til min mor.

perhus er det eneste sted jeg kan være åben om sådan noget.

kan i ik please hjælpe mig:( ??

Mvh

Tæge tøsen O_O

ps er det farligt??

blev bidt forets af skeden

man kan  se hvor den har været og det klør/gør helt vildt ondt

og har virkeligt brug for et råd og svar .

Svar:

Hej med dig.

Det lyder som om at det er meget generende det bid du har fået. Men jeg tror ikke at du behøver være bekymret. Det er meget sjældent at det er farligt at blive bidt af en skovflåt (som en tæge hedder i fagsprog :)). Men er der enkelte ting man skal holde øje med. Skovflåten kan nemlig i sjældne tilfælde bære på en bakterie der hedder borrelia. Hvis man har fået den bakterie vil man typisk indenfor et par uger få et større ringformet udslæt omkring bidstedet. Udslættet er normalt er ca 10 cm stort.

Det er normalt at man kan have lidt hævelse og smerte på bidstedet i få dage efter man er blevet bidt. Og det lyder som det du har. Det er helt ufarligt og skulle gerne gå væk i løbet af få dage.

Går dit udslæt, hævelse og smerte ikke væk indenfor et par dage og får du tværtimod et større udslæt, er det vigtigt at du går til din læge. Så skal du nemlig have noget penicillin der kan slå eventuelle bakterier ihjel.

Men jeg tror altså at du snart er ovenpå igen ellers er det vigtigt at du går til din læge, så vedkommende kan se om der er brug for penicillin.

Håber at du kan bruge mit svar og at du snart har det godt igen.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål