Bekymret

brevkassespørgsmål

Bekymret

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej. Jeg er en pige på 17 år, det fordi at jeg har ikke haft mens i snart 3 måneder! Jeg skulle have fx haft det for 3 dage siden, men det er stadig ikke kommet. Den er altid reglmæssig. Hvad sker der? Jeg har lægeskræk, og er bange for at det ikke er noget alvorligt. Jeg kan også lige fortælle at jeg ikke tager p-piller og jeg er stadig jomfru. Burde jeg stadig være bekymret? Hvorfor udebliver den? Det eneste der har ændret sig, er at jeg har tabt mig 10 kg og vejer nu 51.. Kunne det være noget med det?

Svar:

Hej.

Godt du skriver herind, jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.

Menstruationen kan godt rykke sig helt op til en uge, uden der er noget unormalt i det. Det er helt normalt at den svinger lidt i antal dage, også selvom den plejer at være normal. Nu har du manglet din i 3 mdr., så det er ikke bare almindelige udsving.

Hvis man vejer for lidt kan menstruationen godt forsvinde. Det skyldes, at kønshormonerne dannes ud fra fedt, og hvis man ikke har så meget fedt i overskud, så bliver der dannet færre kønshormoner og menstruationen udebliver. Det er ikke sundt at veje for lidt, og at menstruationen udebliver, hvis den altså fortsat gør det, er et stærkt signal om, at din krop vejer for lidt, da den ikke kan danne de hormoner mm. som er nødvendigt for normal funktion. Hvis din menstruation stadigvæk ikke er kommet vil jeg derfor råde dig til at tage på i vægt igen. Hvis du for nylig er begyndt at dyrke rigtig meget motion kan det også være derfor, og jeg vil i så fald råde dig til at dyrke lidt mindre motion, og samtidig spise mere mad.

Det kan være skadeligt ikke at få sin menstruation i din alder. For det første hæmmes din kønsudvikling og for det andet er kvindelige kønshormoner med til at opbygge knogler, og hvis de mangler kan du få varigt knogletab. Man skal derfor ikke gå rundt uden at få sin menstruation i alt for lang tid uden at søge læge. Hvis din menstruation fortsat udebliver, selvom du tager på igen, vil jeg råde dig til at gå til lægen og blive undersøgt, så du kan finde ud af hvorfor den pludselig er stoppet, der kan nemlig også være andre årsager end vægttab, men på din historie lyder det som om, at det er den mest sandsynlige årsag.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Lea