Angst

brevkassespørgsmål

Angst

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg er en pige på snart 15 år. Over sommerferien er der opstået et problem, som fylder ekstremt meget i mit liv. Jeg er sygeligt bange for at høre folk have sex. Hver gang, jeg tror, at jeg hører nogen (dvs. min mor og hendes kæreste/min far og hans kæreste) gøre det (hvilket sker hver eneste aften, fordi jeg ligger og mener, at jeg kan høre alt muligt, hvoraf størstedelen af det uden den mindste tvivl er indbildning) begynder mit hjerte at hamre helt vildt og, når det er virkelig slemt, begynder jeg at ryste. Det generer mig utrolig meget, for jeg får mange søvnløse nætter, hvor jeg ikke kan slappe af. Jeg ved udmærket godt, at det er fuldstændig irrationelt, og at det værste, der kan ske, hvis jeg hører nogen, er, at det er lidt ubehageligt. Alligevel er det umuligt at dæmpe min frygt. Det her år er jeg heldigvis på efterskole, men derefter skal jeg på gymnasiet og får et værelse lige ved siden af min mor og hendes kæreste. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg overlever, hvis jeg skal have det sådan hver eneste aften.. Jeg var ikke sikker på, om jeg skulle smide det her ind under sygdom, men jeg har kigget på nogle definationer afangst, og det beskriver fuldstændig, hvordan jeg har det. Og angst er jo en sygdom, så det virkede mest passende..

Svar:

Hej!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært hverken at kunne sove om natten eller slappe ordentligt af. Sex er helt naturligt, men det er også helt naturligt at det kan være lidt svært at høre på andre have sex, og specielt sine forældre. Så det er ikke så underligt, at du tænker meget på det.

Vi har allesammen brug for søvn hver nat for at kunne fungere i hverdagen. Det er også ubehageligt at gå og være bekymret hele tiden, så det er godt du søger hjælp.

Med hensyn til at afgøre om det er angst eller ej, du lider af, så kræver det en konsultation hos din egen læge, hvor I kan sidde og tale sammen ansigt til ansigt. På den måde kan I sammen finde ud af præcis hvordan du har det, og om det er angst du lider af og derfor også finde frem til den bedste løsning for dig.

Mit råd til dig er derfor at du tager kontakt til din læge og laver en aftale, så du forhåbentlig snart kan få lidt nattesøvn igen.

Det kan også være det kunne hjælpe dig, hvis du talte med dine forældre om dit problem og om de tanker og følelser du har omkring at skulle flytte hjem igen efter efterskolen. Jeg kan godt forstå hvis du synes det er svært, men jeg er sikker på, at de vil lytte til dig og prøve at hjælpe på den bedst mulige måde.

Hvis du har brug for at tale med en anden voksen end dine forældre og din læge, synes jeg du skal prøve chatrådgivningen herinde i Cyberhus som har åbent mandag-torsdag fra kl. 14-19.

Jeg håber du snart finder en løsning på dit problem, så du ikke skal gå og være bekymret længere.

Mange venlige hilsner Mette