Alkohol?

brevkassespørgsmål

Alkohol?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Kære sundhed og sygdom, jeg er en pige som om et halvt år fylder 16, og for et par måneder siden begyndte jeg at drikke, når jeg var ude med vennerne i weekenden. Jeg gjorde det nok mest fordi mine venner drikker, men også fordi jeg var nysgerrig, jeg ville ligesom gerne være med, også selvom jeg har måtte holde det skjult for mine forældre. Jeg synes det er sjovt at være fuld, ikke fuldstændig væk hvor man brækker sig og ikke kan huske hvad man har lavet, men fuld nok til at man kan have det fedt og gøre/sige ting man måske normalt ville tøve med. Men nu er det, at jeg begynder at tænke på, hvad alkohol egentlig kan gøre. Jeg mener ikke at komme ud for en ulykke i fuldskab, som sagt overdriver jeg ikke drikkeriet, og jeg er fornuftig og ansvarlig nok til at undgå den slags. Jeg er derimod bekymret for min sundhed, og alkoholens påvirkning af min hjerne. Jeg ved at det er usundt at drikke, men mit spørgsmål er: hvor usundt? Hvilke følger kan det have hvis jeg fortsætter som nu? Jeg synes det er meget svært at finde rundt i, jeg har forsøgt at læse lidt om det, men jeg synes ikke rigtig jeg får de svar jeg søger. Pålidelige og fornuftige svar, jeg ved udemærket hvad diverse sundhedsrådgivere vil sige, at det er dumt og farligt, og at jeg helt burde lade være, men jeg vil vide helt præcis hvordan det er skadeligt. Jeg jeg vil ikke bare have formaninger, jeg prøver at finde frem til reelle kendsgerninger og ikke skræmmehistorier. Det håber jeg meget i kan hjælpe mig med, for jeg føler ikke jeg kan tage stilling selv, før jeg kender skadens omfang. Desuden vil jeg høre, om det har nogen betydning, at jeg er meget lille af min alder? Selvom min krop ikke helt har nået en 16' årigs udviklingsstadie, behøver det jo ikke at gælde min hjerne? Tusind tak på forhånd! Hilsen Lea

Svar:

Kære Lea

Jeg kan godt forstå at det er svært at gennemskue det der med alkohol. For ja, alkohol er skadeligt. Det vil alle sundhedspersoner sige til dig. Alle voksne vil også sige at man skal lade være med at drikke, eller som minimum drikke meget lidt. Men alligevel så er der mange danskere der drikker alkohol. Og der er mange, som dig, der synes det er sjovt at smide hæmningerne lidt.

Når man er fuld, har man større risiko for at gøre dumme ting. Det betyder man for eksempel har større risiko for at have sex når man ikke er helt klar eller ubeskyttet sex, eller man prøver narkotika eller kommer i problemer med andre mennesker. Det er fordi hæmningerne forsvinder og man har svære ved at vurdere, hvad der er godt for een selv. Samtidig har man større risiko for at falde på cykel, eller falde i søvn udenfor, hvor det er koldt, og det kan også være farligt. Du kan også læse mere om det ved Mortens gamle svar her i brevkassen på http://www.cyberhus.dk/node/17761.

I det svar, kan du også læse hvordan alkoholen virker på hjernen. At den hver gang dræber nogle hjerneceller. Fra vi bliver født fungerer vores hjerner normalt. Og helt frem til vi er omkring 20 år vokser hjernen stadig. Det betyder at din hjerne stadig er i 'voksealderen'. Derfor lægges der stadig grundstene til din hjerne i de her år. Hjernen har svært ved at udvikle sig mere når den først er stoppet med at vokse. Derfor er det vigtigt, at den får de bedste muligheder for at vokse nu, mens du er ung. Det har ingen indflydelse på hjernen, at du er lille af alder.

Så pas på dig selv, pas på din krop og på din hjerne, når du begiver du ud i alkohol-rusen. Håber det kunne give dig svar på dine tanker.

Venlige hilsner fra Line