14 år og ryger E-cigaret?

brevkassespørgsmål

14 år og ryger E-cigaret?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 7 måneder siden

Hej, jeg er 14 og ryger E-cigaret, uden nikotin! Jeg vil gerne høre hvor skadeligt det er hvis i har nogle ide? :)

Svar:

Hej med dig.

Tusind tak for dit spørgsmål - jeg vil forsøge at svare bedst muligt. Jeg kan forstå at du ryger E-cigaret uden nikotin og er bekymret for, hvorvidt det er farligt.

Det er desværre sådan, at der fortsat er betydelig uvished om de helbredsmæssige konsekvenser af rygning af e-cigaret. I særdeleshed kender vi på nuværende tidspunkt ikke til de langsigtede konsekvenser for helbredet. Flere studier har fundet skadelige stoffer i e-cigaretvæsken og i e-cigaretdampen. Dette gælder også e-cigaretter som ikke indeholder nikotin. Den amerikanske lægemiddelstyrelse har i E-cigaretterne fundet flere sundhedskadelige og kræftfremkaldende stoffer.

Så selv om e-cigaretterne ikke indeholder nikotin formodes de at udgøre en helbredsmæssig risiko, hvorfor både læger og Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af dem. Mit råd vil derfor være at stoppe brugen af E-cigaret og du kan altid søge støtte og vejledning hos din læge.

Kærlig hilsen

Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål