Snyd

brevkassespørgsmål

Snyd

brevkassespørgsmål af
Sofie
17 år
Oprettet 3 år 3 dage siden

Hej.. jeg har desværre plagieret i en aflevering. Det er første gang. Jeg går på gym og er under 18, bliver mine forældre kontaktet?

Svar:

Kære Sofie

Du skriver, at det er første gang, at du har lavet plagiat i en aflevering, og jeg synes også, at jeg kan mærke på dig, at du er træt af situationen. Så derfor vil jeg ikke bruge tid på at snakke om, om hvorfor det ikke er verdens bedste idé at plagiere , for det virker til, at du egentligt godt ved det, og du har sikkert også skulle høre en helt masse om det fra din lærer måske allerede.

Så i stedet jeg vil bare sige, at jeg synes, at det lyder som en rigtig øv situation, og jeg kan godt forstå, hvis du ikke lige har lyst til, at dine forældre skal vide det. Desværre kan jeg ikke fortælle dig, om dine forældre vil blive kontaktet, fordi så vidt jeg ved, så er det ikke nogen sådan landsdækkende regler for det. Jeg tror, at det er meget forskelligt fra skole til skole, hvordan man griber det an. Så mit bedste råd til dig er at spørge din lærer. Hvis svaret er ja, og dine forældre vil blive kontaktet, så kunne det måske være en idé at spørge din lærer, om du kan få et par dage til måske selv at fortælle dine forældre det, inden de bliver kontaktet? På den måde kunne du selv sfortælle dem, og I kunne få en snak om det, før skolen officielt kontakter dem.

Hvis ikke dine forældre bliver kontaktet, så tænker jeg stadigvæk, at det måske er værd at overveje, om det vil være bedst at tale med dine forældre om det? Du virker træt af det, og måske det er bedre at få det ud i det åbne, end at det skal gå og nage dig og give dig dårlig samvittighed længe. Hvis det er alternativet, så er det måske bedre at få det ud i det åbne og få snakket om det, så I kan komme videre i stedet for, at det skal ligge skjult og gemt og forstyrre dig i evigheder. Men det er selvfølgelig helt op til dig!

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De varmeste tanker,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål