Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Snus

brevkassespørgsmål

Snus

brevkassespørgsmål af
Tobias
17 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej

jeg har taget snus siden 9. Klasse hvor det ikke var så voldsomt og det begyndte at blive voldsomt på min efterskole. Nu går jeg i 1. G og er i tvivl om snusen har skadet mit tandkød meget. Jeg er blevet lidt lilla ved min overlæbe men det er ikke meget. Min tænder er også lidt løse men ved ikke om det er bare sådan de er

Svar:

Hej Tobias

Tak for dine spørgsmål om snus.

Der er ingen tvivl om, at snus skader dit tandkød. Tandkødet er ikke beregnet til at have en klump kemikalier liggende tæt op ad sig. Tandkødet tager farve af snusen. Og der kommer en en permanent betændelse i tandkødet, der hvor snusen sidder. Betændelsen er tandkødets forsøg på at skaffe de giftige kemikalier, der jo siver ind i tandkødet, væk. Og jo længere tid og jo mere snus du bruger, jo mere skade tager dit tandkød.

Over tid vil snusen også farve dine tænder. Dels som et lag, der sidder udenpå tænderne. Dels vil små farvepartikler blive lejret ind i tændernes overflade. Dine tænder vil blive mørkere specielt der, hvor du har snusen siddende.

Med hensyn til de løse tænder, så er det svært at svare på i en brevkasse, hvor jeg ikke har set på dine tænder. Men dels er det sådan, at alle tænder skal sidde lidt løst. De skal kunne give sig. Og det er fordi hvis de ikke kunne, så ville de lettere knække, når du for eksempel tygger på noget meget hårdt. Dels tror jeg ikke at nogle få års snus kan have skadet dit tandkød så meget, at dine tænder er blevet løse af det.

Hvis du skal checke om tænder er løse, så stil dig helt tæt op til et spejl og se på tænderne, når du rører dem ganske let med dit tandbørsteskaft. Hvis de er forkert løse, så vipper de synligt, når du rører ved dem. Jeg tænker, at du har prøvet at rokke med tænderne med fingrene. Det, der giver sig når man gør det er huden på fingrene, men det føles som om tænderne er løse.

Jeg vil anbefale dig at tale med din tandlæge om dine bekymringer næste gang du skal til tandeftersyn.

Med venlig hilsen Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål