smuk eller?

brevkassespørgsmål

smuk eller?

brevkassespørgsmål af
Det ku du li at vide
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej<3. Jeg for tit afvide at jeg r smuk, lækker, køn og sådan. Men jeg kan virkelig ik selv se det. Jeg ved godt der r rigtig mange piger i den her alder som bare siger "Ej hvor er jeg grim!" Bare for at andre skal sige "NEEEEJ du er det smukkeste". Men sådan r det her ik. Jeg har ret meget selvtillid. Altså jeg har en flot krop (Go røv sir mange, Str C,75) Men mit ansigt. Føj!!! Mine øjne r små, mine øre r for store, jeg har bumser. Jeg er i det hele taget bare ikke tilfreds. Det eneste godt ved mit ansigt, r mine læber og min næse. Ved ikke hvad jeg skulle få ud af det her. Bare ikke ha ondt af mig plz.

Tak!

Svar:

Hej

Tak fordi du skriver. Mange tænker på deres udseende, og i din alder begynder man at tænke mere på det. Der er noget der noget der kan ændres, noget man selv kan gøre noget ved - og så er der bare det man må acceptere som det er. Det handler meget om hvilke tanker man tænker.

Det er godt at høre at du har ret meget selvtillid. Alligevel skriver du i næste sætning. 'Altså jeg har en flot krop'. Det skal du selvfølgelig være glad for. Det lyder lidt som om at du kobler selvtillid sammen med det at have en flot krop. Men det er ikke det som selvtillid plejer at handle om.  Selvtillid handler om det, du gør. Selvtillid. Selvtillid handler om at have tiltro til dine egne evner. At tro på, at når du kaster dig over fx en arbejdsopgave, så kan du løse den tilfredsstillende.

Selvværd handler om det, du er. Når du har et sundt selvværd, tænker du, at du er et ok menneske, som du er. Du er noget værd som menneske – du har værdi her i verden. Både selvværd og selvtillid handler nemlig om spørgsmålet: Er jeg god nok?

I forhold til det som du skriver, kan man spørge lidt på samme måde - Er jeg smuk nok? Det er et ret subjektivt spørgsmål, og noget som ser forskelligt ud i forskellige øje og i forskelligt lys, og afhænger af mange ydre ting. For eksempel kan du måske se en model på gågaden uden at lægge særligt mærke til vedkommende. Men hvis du så ham eller hende i en reklame ville en hel masse ting være ændret på bevidst - måske også photoshoppet.

Måske har du hørt nogen sige, med et lidt gammeldags udtryk: 'Skønhed kommer indefra'? Det tror jeg siger noget om at det indre egentlig er vigtigere end det ydre, som ændrer sig hele livet. Det at være et menneske som andre kan lide betyder langt mere end præcis hvor store eller små ører man har. For alle ting de ting man selv kan komme i tanker om, er sjældent at andre tænker over. Hvis du har flotte læber, som du skriver, så er det måske det andre lægger mærke til - for man vælger ofte selv hvad man hæfter sig ved, når man kigger på andre. Det kan du fremhæve ved at de er velplejede, og måske kan du give dem et strejf af farve indimellem. Det der med at fremhæve nogle ting ved sit udseende og krop ved hjælp af bestemt tøj, frisurer og diverse produkter (vigtigt at de er giftfri), det har kvinder altid gjort. Du er på vej til at blive en kvinde, og du vælger selv hvor lidt eller meget opmærksomhed du giver dit udseende, og hvornår. Man kan også være så naturlig som mulig og stadig være glad for sig selv, helst uden at være sjusket, med mindre at man vil have andre studser over det.

Med hensyn til bumser, så tænk på at det er noget der går over. Man kan købe renseprodukter som ikke koster en formue, og det har også noget at sige hvad man spiser, og at man lader sår hele. Du kan også tale med lægen om der er noget andet du kan gøre, så det går hurtigere over.

Det er fint at du er bevidst om alt der er virkelig skønt ved din krop, og tænker på hvorda du kan fremhæve det, og så give de mindre flatterende ting mindre opmærksomhed, hvis det alligevel er sådan det er, og så nedtone dem. For eksempel kan du have en frisure der dækker ørerne lidt mere, du kan lære at lægge en make up der passer til din hovedform, hvis du virkelig skal til fest eller have taget et foto, hvor du gerne vil tage dig godt på en ny måde.

Det er også værd på at tænke at tiltrækning mellem mennesker handler om så meget mere end udseende. Det handler om hvordan du er, det man også kalder væremåde eller væsen, som har så meget mere at sige for hvordan andre mennesker tænker om dig. Det handler også om at se sig selv i spejlet og tænke nogle gode, tanker, og se glimtet i øjet og smile til sig selv! Øv dig gerne i at tænke en række positie tanker, for hver gang du tænker et eller andet (selv)kritisk. Gå op i det du rent faktisk kan gøre, og så tænk på at det din krop gør dig i stand til, og fokuser mere på det. Er du god til sport? Hvad kan du bruge din krop til, fremfor blot hvordan den tager sig ud. Husk også at nyde når folk giver dig komplimenter, bare sig tak og sug dem til dig...

Gode hilsner Sara

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål