Smidt hjemmefra

brevkassespørgsmål

Smidt hjemmefra

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 20 år,

situationen er således, jeg blev tvunget med tørklæde og nu skal jeg snart på universitet, ja det lyder mærkeligt at en ung moden kvinde skriver her, men sagen er det, at jeg ikke vidste at mine forældre har truet mig med at hvis jeg fjerner tørklædet at jeg vil få konsekvenser med at blive smidt ud. Lige nu fokuser jeg meget på min uddannelse og derfor ikke har et job og ikke nogen penge, er bare bange for hvad jeg skal gøre helt alene udenfor. Men jeg vil heller ikke bære mit tørklæde længere.. please en lille råd

Svar:

Kære du.

Det er ikke mærkeligt, at du skriver. Vi er et tilbud for alle unge til og med 23 år, fordi vi ved, at man nogle gange også i din alder har brug for råd eller støtte, når livet føles overvældende, vanskeligt eller rodet. Så du er meget velkommen, og jeg synes, at det er så godt, at du skriver herind. Det er tydeligvis en vanskelig situation, fordi du står fanget mellem dit eget ønske om ikke at bære tørklæde, og din families krav om at du skal for at få lov at bo hjemme.

Jeg forstår virkelig godt, at det kan virker overvældende og skræmmende at skulle klare sig selv udenfor det hjem, man er vokset op i, fordi der er så mange ting at forholde sig til. Derfor tænker jeg, om det kunne gøre det lettere at tage det ét skridt af gangen? I forhold til at tjene penge til at finde dit eget sted, så kan det være, at du kender nogen, som kunne hjælpe dig med at finde et arbejde f.eks. i en butik? Ellers er uopfordrede ansøgninger, som man kan aflevere også en mulighed. Samtidig er det værd at huske, at du med al sandsynlighed har ret til SU, hvis du er ved at tage en uddannelse, og din SU vil stige, hvis du ikke bor hjemme. Du kan læse mere om SU reglerne her. Det kan også være, at det er rarest at starte med at sikre sig, at du har et sted at være, hvis din familie faktisk smider dig ud. Måske du har en ven eller lignende, som bor selv, som du kunne være hos indtil du finder dit eget, eller måske hos en vens familie, hvis de har plads? Så kan du måske få mere ro til at finde et arbejde og finde dit eget sted at bo, hvis du ved, at du har en nødplan, hvis det bliver nødvendigt indtil da.

Min tanke er, at du som ung kvinde, som er ved at tage en uddannelse og derved ved at skabe og forme sit eget liv, fortjener, at dit hjem er et frirum, og nogle gange betyder det, at man må skabe sig sit eget hjem væk fra sin familie. Men det er overvældende, og man kan hurtigt komme til at tænke, at det vil man aldrig kunne klare. Men jeg er sikker på, at du ligesom så mange andre unge vil vokse med opgaven, og at du med tiden vil finde ud af, at du godt kan klare dig på egen hånd. Samtidig er det dog også vigtigt for mig at sige, at det er helt okay, hvis du ikke føler dig klar, og hvis de her forslag virker alt for overvældende. Det kan være, at du ikke har lyst til at flytte væk fra din familie lige nu, og at du mere har brug for noget meget mere konkret rådgivning i forhold til, hvordan du kan forsøge at løse den her konflikt med din familie. Hvis det er, så vil jeg anbefale dig at tage et kig på RED Center, som er eksperter på området. De har både mulighed for at tilbyde online, telefonisk og fysisk rådgivning, samt at hjælpe med konfliktmægling. Der er mulighed for at være helt anonym, og du kan læse mere om RED Center her.

Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du - uanset hvad du vælger - ikke er alene, og at der er folk, som vil gøre deres allerbedste for at hjælpe dig, så du kan få lov at leve det liv, som du ønsker, i stedet for et liv, som er bestemt og kontrolleret af andre. Jeg håber, at de forslag, jeg er kommet med, kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis du har lyst, skal du også vide, at du altid er velkommen i vores 1-1 chat, hvor vores søde rådgivere sidder klar, også hvis du bare har brug for at læsse af og få snakket om, hvordan du har det.

Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg sender mange, mange gode, positive og varme tanker din vej,

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål