Smerter i maven og underlivet efter sex

brevkassespørgsmål

Smerter i maven og underlivet efter sex

brevkassespørgsmål af
Laura
17 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej derude. Min kæreste og jeg dyrker meget sex for tiden. Jeg mistede min mødom til ham for 1-2 måneder siden. Hvergang efter vi har haft sex, har jeg altid en del smerter i maven og mit underliv. Vi dyrker ubeskyttet sex, og jeg er ikke på p-piller, dog kommer han aldrig inde i mig. Burde jeg være bekymret?

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder ikke rart med smerter i underlivet efter sex. Jeg læser det som om du kun har smerter efter sex og ikke på andre tidspunkter (hverken inden eller imens), jeg håber det er korrekt. Du spørger, om du skal være bekymret er det svært at svare på, der er flere ting at overveje. Det bedste svar er, at en samtale og undersøgelse ved din læge er den bedste løsning på dit spørgsmål.

- Der er nogen piger, der har myoser, ømme muskler, i bækkenbunden. Altså de muskler, der omgiver urinrøret, skeden og endetarmen.

- Der er der jo også den mulighed, at hans pik er stor og din skede lille og derfor gør dig øm.

- Det kan også skylden måden din livmoder vender på, din livmoderhals eller en tilstand kaldet endometriose, hvor noget af det væv, der er inde i livmoderen kan sidde ude i maven.

- Selvfølgeligt er det vigtigt at tænke på muligheden for kønssygdomme og graviditet, når I har sex uden beskyttelse. Kønssygdommen præsenterer sig dog sjældent som du beskriver. Selvom din kæreste ikke kommer i dig, er det muligt at blive gravid. Pikken sender nemlig noget præ-sæd afsted, der også kan indeholde sædceller. Men igen, det er ikke den klassiske måde at mærke graviditet på.

Den hurtigste og bedste måde, at finde ud af, at der ikke er noget galt er at blive undersøgt af din læge. Lægen kan undersøge for, om du har ømme muskler omkring skeden, om din livmoderhals ser normal ud, samt både for kønssygdomme og graviditet.

Kort sagt, der er flere mulige årsager, men den bedste løsning er at få en tid ved lægen, der kan hjælpe dig med at komme nærmere.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål