smerter efter sex

brevkassespørgsmål

smerter efter sex

brevkassespørgsmål af
Pige
15 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg har fået en kæreste, og vi er begyndt at have meget sex. Nogle dage er det flere gange om dagen, men under sammenlejen oplever jeg ingen smerter.
Efterfølgene har jeg fået meget ondt nede i min skede, det gør ondt at tisse, og jeg har svært ved at gå. Jeg er ikke på p-piller, men min kæreste og jeg bruger kondomer.
Er det normalt, fordi vi har meget sex? Kan jeg gøre noget?

Mvh en 15-årig pige.

Svar:

Kære 15-årige pige.

Hvis I har samleje flere gange dagligt, kan den mekaniske påvirkning af slimhinden godt give ømhed og svie. Jeg kan dog ikke med sikkerhed sige, at det er derfor du har ondt efter sex, men I kan forsøge at holde et par dages pause og se om det bliver bedre herefter.

En anden mulighed kan være, at du har fået skedesvamp. Det kan nemlig også give lignende symptomer med smerter i skeden. Her vil der typisk også være grynet udflåd og kløe.

Jeg vil anbefale dig at få en tid ved din egen læge, som så kan undersøge dig og se om der skulle være tegn på skedesvamp. Din læge vil også kunne undersøge for, om du har blærebetændelse, hvilket også kan give svien ved vandladning. Der findes behandling for både skedesvamp og blærebetændelse.

Mvh. Maja

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål