Smegma eller svamp?

brevkassespørgsmål

Smegma eller svamp?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej. Jeg er lidt i tvivl her. Jeg har lagt mærker til i noget tid nu at jeg har haft noget svampeagtigt noget under mit penishoved. Jeg læste mig så frem til at det var noget der hedder smegma. Men en dag da jeg skulle skylle det væk blev det siddende og jeg kunne ikke få det af. Så faldt jeg over noget der hed penissvamp og læste lidt om det. Er virkelig i tvivl om det er svamp eller bare smegma der ikke kan komme af. Tak på forhånd

Svar:

Kære brevkassebruger.

Smegma er det som man på slang kalder nakkeost. Det er egentlig en form for smørelsesvæske, som skal holde slimhinderne fugtige og elastiske så forhuden let kan trækkes tilbage. Hvis smegma blandet med afstødte hudceller og sved giver det grobund for bakterier som kan gøre at det lugter kraftigt. Smegma kan let skylles væk med lunkent vand og vil gendannes igen.

Svamp er ofte også en hvidlig tyk væske, men til forskel fra smegma kan disse "belægninger" sidde fast på huden. Der vil ofte være irriteret slimhinde under de hvidlige belægninger hvis man får dem renset af. Disse skal behandles med svampemiddel og du bør da søge læge.

Hvis man er i tvivl kan man altid få sin læge til at tjekke. Det er dumt ikke at få det behandlet, hvis man har svamp i kønsområdet, da det kan give en del gener fx kløe og irritation.

Mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål