Skedeirritation og sex

brevkassespørgsmål

Skedeirritation og sex

brevkassespørgsmål af
Louise
22 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej

Jeg har altid problemer med at blive våd, når min kæreste og jeg skal have samleje. Det er frustrerende, fordi vi kæmper med det hver gang. Vi tager os god tid, “bruger” oralsex og glidecreme, men alligevel kommer næste problem. Efter nogle minutter begynder det at svie rigtig meget oppe i min skede - mens vi er igang. Nogle gange må jeg sige stop, fordi det svier så meget og gør rigtig ondt. Det skal siges, at han ikke kommer oppe i mig, så min PH-værdi burde være næsten sig selv. Efter vores samleje, svier det enormt, og jeg får næsten tårer i øjnene, når jeg tisser bagefter. Der burde heller ikke være nogen kønssygdom i mente. Jeg synes, at vi har prøvet alt, som vi kender til.

Kan du/I give os et godt råd?

Hilsen en anonym 😊

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå, at du får sviende smerter i forbindelse med sex og efter. Det lyder som om, at I gør det helt rigtige og forsøger at få dig så våd som muligt. Det er rigtigt irriterende, at du får det sådan, og det er noget vi skal have fundet en løsning på.

Man kan godt ændre pH værdien i skeden selvom han ikke kommer oppe i dig. Meget hygiejne (hyppig vask) eller fremmede ting i skeden (fingre, tunge, glidecreme) kan alle ændre den naturlige bakterieflora der er i skeden. Når du også har sviende smerter, så kan det være tegn på svampeinfektion. Hvis man har en svampeinfektion i skeden, vil slimhinderne typisk være tørre, man kan have hvidligt klumpet udflåd og typisk svie når man har sex og/eller tisser.

Svampeinfektion er ikke en kønssygdom, og man smitter typisk ikke hinanden, men kvinden kan dog godt smitte sin partner. Svamp i skeden skal behandles. Du skal tage kontakt til din praktiserende læge, tale med han/hende om I skal sætte gang i en behandling eller om de gerne vil se dig til en konsultation. Svamp i skeden er normalt at få, og det kan behandles.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål