sex uden kondom

brevkassespørgsmål

sex uden kondom

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 9 måneder siden

hej, jeg er en pige på 14 og har en på 15. vi er et par som har sex, vi plejer at bruge kondom, men så en dag for omkring 1,5 ude siden ville vi prøve uden. jeg er ikke på p-piller så han ville trække den ud inden kan kom. på den måde ved jeg godt jeg ikke er gravid en så alligvel. så vil høre om der er sandsynlighed for jeg er det?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål.
Når man har sex uden prævention, vil der altid være en risiko for at blive gravid, også selvom drengen trækker sig ud, inden han kommer. Jeg syntes derfor, at du skal huske at holde øje med, om du får din menstration næste gang, så du er sikker på at du ikke er gravid. Og generelt, hvis I ikke ønsker at blive gravide, så er det vigtigt, at I bliver ved med at bruge kondom, når I dyrker sex, for det er ikke en sikker form for prævention, at drengen trækker sig ud inden han kommer.

Når I ingenting bruger, kan der også være risiko for, at I smitter hinanden med sexsygdomme, hvis I har haft sex uden beskyttelse med andre inden I begyndte at være sammen. Så hvis I ønsker at begynde at dyrke sex med hinanden uden kondom, syntes jeg, at det vil være en god idé, hvis I tager til lægen og bliver tjekket, så I begge to er helt sygdomsfrie. Derudover syntes jeg, at du/I skal snakke med lægen om at finde en præventionsmåde der passer jer. Det kan godt være, at det vil være bedre for jer, hvis du begynder at bruge p-piller, spiral, p-ring eller andet. Du kan læse mere om de forskellige præventionsformer i den her artikel fra Apoteket.dk.

Jeg håber at du kunne bruge mit svar.

Med venlig hilsen Marie

MarieHPs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål