Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 1 år 5 måneder siden

Hejsa Jeg er en pige på 17 år Jeg skriver fordi jeg er helt vildt fortabt i hvorfor jeg hele tiden har lyst til at se porno. Jeg er liderlig 24/7 og tænker på sex hele tiden, både i skolen og i timerne som gør jeg næsten ikke kan koncentrere mig. Tit og ofte, så kan jeg se porno bare for at se det, også uden at gøre nydelse imens. Jeg ses dog med en på 22, og vi har rigtig god sex og jeg nyder det han gør ved mig. Men det er ligesom som om at sex fylder alt for meget til at jeg skal kunne få følelser for ham, forstå mig ret, så føler jeg at jeg ikke kan ligge følelserne på bordet, som han måske gør ved mig. Har tidligere haft en kæreste i 2 år som jeg elskede rigtig højt, men jeg følte ikke jeg kunne blive forelsket, men at jeg kun tænkte på når vi havde sex. Jeg føler det er virkelig svært at forklare men når jeg tænker på ham jeg ses med, så tænker jeg kun på vores sex. Ved ikke hvad der går af mig, men det er noget jeg har tænkt over rigtig længe.

Svar:

Hej du

Det er helt normalt at have lyst til sex og at tænke på sex. Nogle mennesker tænker meget på sex og har en høj sexlyst, mens andre har en mindre sexlyst. Der er også nogle, som slet ikke har lyst til eller tænker på sex. Måske er du blot en af dem, som har en naturligt høj sexlyst?

Som udgangspunkt er det ikke et problem at have en høj sexlyst. Men hvis man begynder at blive så forstyrret af den i sin hverdag, at man ikke kan tænke på eller foretage sig andet end noget, der har med sex at gøre (fx se porno, dagdrømme om sex, have sex, onanere), og skubber alt andet væk for at kunne gøre disse ting, kan det blive til et problem. Du skriver, at du næsten ikke kan koncentrere dig i timerne på grund af det. Derfor kan jeg godt forstå, hvis du føler, at din sexlyst er ved at blive et problem for dig. Og jeg kan også godt forstå, hvis du ikke vil have, at sin sexlyst skal komme til at styre dig, det du tænker på, eller det du gør.

Som regel bliver de tanker, vi giver vores opmærksomhed, kun større. Jo mere man tænker på noget, jo mere begynder det også at fylde for en. Og de tanker, vi ikke giver vores opmærksomhed, plejer at blive mindre og måske helt at forsvinde. Måske er det det samme med dine tanker om sex? Det betyder ikke, at du skal prøve at lade være med at tænke på sex. For hvis man prøver at undgå at tænke på noget bestemt, så virker det som regel modsat, fordi man netop bliver ved med at tænke på, at "det må jeg ikke tænke på". I stedet kan du prøve at acceptere, at tankerne er der, og vende din opmærksomhed tilbage mod det, som du var i gang med. Blot fordi en tanke dukker op i dit hoved, betyder det ikke, at du behøver tænke den til ende.

Det kan også være, at du skal prøve at planlægge ting, du kan gøre i stedet for at se porno, onanere eller have sex. Det kan være, du har nogle hobbyer, som du kan lave i stedet? Eller måske lytte til musik, læse en bog eller se en tv-serie? Hvis du fylder din tid ud med andre ting end dem, som er sex-relaterede, kan det være, at dit fokus skifter helt af sig selv.

Du skriver også, at du ikke føler, at du kan blive forelsket, fordi sex fylder så meget for dig. Jeg tænker, at der er stor forskel på at være forelsket og på at være tiltrukket af en person. Man behøver ikke at være forelsket for at føle sig tiltrukket af en person eller for at have sex med dem. Så måske har du følt dig tiltrukket af din tidligere kæreste og ikke været forelsket?

Hvis du har mod på det, kan du også prøve at undersøge, hvordan det kan være, at du tænker så meget på sex? For nogle mennesker har sex en særlig funktion eller betydning, som ikke kun handler om nydelse. Nogle mennesker opnår anerkendelse gennem sex, fordi de føler sig lækre eller værdsat, når andre har lyst til at have sex med dem. Nogle mennesker bruger også sex til glemme nogle af de ting, som de synes er svære. Når de bruger al deres tid og energi på sex, er der ikke plads til det, som er svært. Det kan også sagtens være, at der ikke rigtigt er nogen dybere grund til, at sex fylder så meget for dig, andet end at det føles dejligt. Men hvis det er noget af det førstnævnte, som er på spil, kan det måske hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan løse dit problem.

Jeg håber, at mit svar har givet dig den viden, du søgte efter. Hvis du har brug for at skrive med en af vores rådgivere, er du velkommen til at sende os en SMS på 25 80 60 60.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål