Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Emma
10 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej er en pige på 10 år Jeg har lige fået en kæreste og om to ugerSkat skal vi sove sammen vi vil også gerne gå i bad sammen have sex men ved ik om det er for tidligt har nemelig ikke haft sex før

Svar:

Kære pige på 10 år.

Hvor lyder det dejligt at du har fået en kæreste.

Hvor gammel mon din kæreste er i forhold til dig?

Jeg vil kraftigt anbefale dig, at du venter med at dyrke sex til du er ældre. Du er "kun" 10 år gammel, og det er meget tidligt at have sex. Når man er 10 år er det ikke altid man helt ved hvad konsekvenserne kan være ved fx at have sex meget tidligt.

Fx hvordan du vil have det som 16 årig og have mistet din mødom meget tidligt. Din krop er stadig ikke rigtig udviklet. Så på den måde er den ikke helt klar til samleje endnu. Ligesom din krop ikke er helt udviklet til det endnu, er drenges faktisk heller ikke før de er ældre. Fx kan drenge normalt først få sædafgang når de er omkring 13-15 år gamle. Enkelte er i stand til at få det tidligere. Derudover er deres tissemand stadig igang med at vokse og udvikle sig til at blive en mand.

Mange er faktisk først rigtig klar til sex når de er over de 15 år. Førstegangsalderen for samleje i danmark er 16 år for både drenge og piger. Det er dog helt normalt at være nysgerrig på hinandens kroppe og helt normalt at vente!

Kunne det være ok at kysse og være nysgerrige på hinandens kroppe, uden at have sex? Fx røre hinanden rundt omkring på kroppen, kigge på hinanden, nusse hinanden og bare nyde at ligge sammen.

At have sex er en stor ting, og ikke noget man bare bør gøre tidligt fordi man kan. Men gerne vente til man møder den kæreste man virkelig ikke kan vente med.

Jeg vil anbefale dig at du tidligst har samleje med en fyr når du er over 13 år og helst ældre. Meget kan nå at ændre sig. Der kan komme rigtig mange spørgsmål om alt muligt med kroppen, sex osv

Derudover er der alle de ting at være opmærksomme på omkring kondom, kønssygdomme, risiko for graviditet osv. Det er super vigtigt at bruge kondom for at undgå disse ting.

Så kære pige på 10 år, jeg vil virkelig kraftigt anbefale at i venter nogle år endnu, og nøjes med at kysse og udforske hinandens kroppe, hvilket kan være helt ok i din alder. Selvom det lyder mega ufedt, er jeg sikker på at dine forældre vil sige det samme, at det er for tidligt endnu.

Hilsen fra Rose

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål