Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Pige på 14
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

 Hej, jeg er en pige på 14, som var til nogen druk, mig og en af mine gode venner gik en tur, da jeg hade der virkelig dårligt jeg vælter ned på grasplænen og vi lå og kiggede på stjerner, da han tager sin hånd ned i mine bukser og giver mig finger, jeg hade drukket pænt meget og var meget forvirrede. han spørg om jeg er okay jeg bliv svimmel og lå bare lidt og hal sov han begynder af tage bukserne af på mig, jeg var med på den. Vi kommer så til af have ubeskyttede sex og er bange for han cum ind i mig, mine forældrene er helt vildt religiøse, og vis de finder ud af jeg har haft sex flipper de, de vil ikke engang have jeg skal have en kæreste. men jeg føler mig jo klar til tigne, de vil heller ik rigtig ha jeg drikke men jaer, men er btw bange for jeg er blivet gravid og ved ik helt Hva djeg gør nu har taget en graviditettest og den vae positiv hae også taget fortrydelsespiller hvad gør jeg. Jeg håber i vil svare ds jeg ee virkelig bange

Svar:

Hej du

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg er glad for, at du har lyst til at skrive herind, så du ikke skal gå alene med dine bekymringer.

Du skriver, at du er bange for at være gravid, fordi du har haft ubeskyttet sex. Du skriver først, at du har taget en graviditetstest, som var positiv. En graviditetstest kan nogle gange være falsk positiv – det vil sige, at den viser sig som positiv, selvom du ikke er gravid – hvis den tages forkert. Hvis man er meget nervøs eller bange for at være gravid, så kan man godt komme til at tage en graviditetstest for hurtigt, efter man har haft ubeskyttet sex – og så kan den være falsk positiv. En graviditetstest kan ofte først give et retvisende svar, når den tages på den første dag af udebleven menstruation. Det vil sige, at du skal kende din menstruationscyklus ret godt, og fra den dag, hvor du normalvis ville have fået din menstruation, kan du tage en test. Derudover skal graviditetstesten også aflæses efter et bestemt antal minutter, da den ellers kan vise noget forkert. Det er derfor en god idé at læse vedlægssedlen grundigt, inden du går i gang, så du får et så præcist resultat som muligt.

Du skriver også, at du har taget fortrydelsespiller. Fortrydelsespiller er kun effektive, hvis de tages indenfor 72 timer (3 døgn) efter ubeskyttet samleje, og de er mest effektive, hvis de tages indenfor de første 12 timer. Hvis du har taget fortrydelsespillerne indenfor de første 72 timer så er chancen for, at du er gravid meget lille, men hvis du har taget pillen efter, så har den desværre ingen effekt.

Det skal også nævnes, at hvis du har haft sex efter din ægløsning, kan du ikke blive gravid. Det er meget individuelt, hvornår man har ægløsning, men hvis du googler lidt, kan du finde en mange online "lommeregnere", som kan regne ud, hvornår du har haft ægløsning. I virkeligheden er der mange ting, der skal gå op i en højere enhed, før man kan blive gravid, men der er altså chance for, at I har haft sex på et tidspunkt, hvor du kan være blevet gravid.

Hvis du får en positiv graviditetstest, så kan det også være en god idé at tage til lægen, hvor han/hun vil tjekke, om du er gravid ved hjælp af en blodprøve. Men da du er 14 år, har din læge pligt til at fortælle dine forældre om, hvad du har været til læge omkring, hvis det kræver behandling, eller hvis du fejler noget. Du kan derfor blive nødt til at skulle fortælle dine forældre om det, hvis det viser sig, at du er gravid, da din læge ellers formentlig vil kontakte dine forældre.

Det er også en meget stor bekymring at gå med selv, også selvom det viser sig, at du ikke er gravid. Nogle gange kan det være rigtigt rart at fortælle sine forældre om sine bekymringer, fordi det kan være med til at lette noget af det pres, man kan føle. Selvom det kan være mega akavet at tale med dem om sex, kan det også være rart for dig at dine forældre ved, hvad der er sket, og hvordan du har det.

Det kan også godt være, at hverken du eller dine forældre har lyst til at snakke om sex med hinanden. Så kan det være, at du måske i stedet kan snakke med en veninde eller ven omkring det. Det kan også være, at du kan snakke med ham, som du havde sex med. Jeg tror, der er mange piger, som på et eller andet tidspunkt har været bange for være gravide og rigtigt mange drenge, som har været bange for at have gjort en pige gravid. Og nogle gange kan det give lindring at få sat ord på bekymringen, også selvom den ikke viser sig at blive til noget, og måske høre at man ikke er alene om den.

Jeg håber, at mit svar kunne være med til at lette dine bekymringer.

De bedste hilsner,
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål