Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 4 år 3 uger siden

Hey. Jeg er lige blevet 15 og vil gerne have sex. mig og min kærste vil gerne have sex men jeg hved ikke helt hvordan man gør. han er 17 og har prøvet det før men jeg er bange får at spørge ham fordi jeg tro det vil blive akavet.

Svar:

Hej,

Super godt, at du skriver her i brevkassen. Jeg tror, at rigtig mange unge, der skal til at have sex for første gang har tænkt og følt nogle af de samme ting som dig. Det er helt normalt at være i tvivl om, hvordan man lige gør - du har jo ikke prøvet det før. Til at starte med vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt, at man føler sig klar, og at det er ens egen beslutning, når man skal have sex. Det lyder det til, at du er, og at det er noget du har lyst til. Sex skal være rart og noget, man er enige om. Jeg tænker, at det faktisk kunne være en rigtig god idé at snakke med din kæreste om, at du er nervøs eller lidt usikker på, hvad du skal gøre eller hvordan. Jeg er ret sikker på, at han ikke vil synes det er akavet, men fedt at du tør spørge, så det kan blive en god oplevelse for jer begge.

Første gang man skal have sex, kan det være rart at gå stille og roligt frem. Måske skal I starte med at ligge og nusse og kysse lidt, indtil du føler dig tryg ved at gå videre. Man kan ikke sige noget generelt om, hvordan man har sex. Det er meget forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide. Du kan altid spørge din kæreste, om det du gør føles rart, eller du kan bede ham om at guide dig. På samme måde kan du også sige til og fra og guide ham. Du skal også til at finde ud af, hvad du godt kan lide, og det kan godt tage lidt tid at lære sin krop at kende sammen med en partner. Igen er det vigtigste, at det I gør føles dejligt for jer begge to.

Hvis du gerne vil læse lidt mere om den første gang, kan du kigge her.

Her til sidst vil jeg lige minde om, at I skal huske at bruge prævention. Både for at forebygge graviditet, men også seksuelt overførte sygdomme (som man kun er beskyttet mod ved brug af kondom).

Håber du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker held og lykke herfra.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål