Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Cecilie
15 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Når man skal have sex, skal man så barbere sig?. Så han kan få den ind ? Og skal han bruge kondom, hvis jeg ikke har menstruation? Men vil vildt gerne have det Er den sidste i min klasse, og har hår begge steder. Er 1.63 og vejer 42 hvormeget vejer man når man får sin mens?. Nogle siger at man vejer meget. Har haft udflåed i 3 år, og kan ikke vente mere. 3 år det er vildt !!

Svar:

Kære Cecilie!

Du har en masser gode spørgsmål, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle svar med på vejen!

Til en start så spørger du, om man skal barbere sig for at have sex, og til det er svaret nej, man behøver ikke at barbere sig for at kunne have sex. Om man barberer sig eller ej, det handler mere om, hvad man selv foretrækker. Nogle kan bedst lide at barbere sig lidt, andre kan godt lide at være glatbarberede, og nogle bryder sig slet ikke om at barbere sig, fordi det f.eks. kan give irritation. Men uanset hvad man foretrækker, så vil håret omkring din skede ikke forhindre ikke en fyr i at kunne komme op i dig, hvis du ikke har lyst til at barbere dig.

Dit næste spørgsmål er, om en fyr skal bruge kondom, selv hvis du ikke har fået din menstruation endnu, og til det så vil jeg sige ja. En af grundene det er, at nogle får deres først menstruation uden faktisk at vide, at det er det, fordi det mest minder lidt om udflåd, og derfor er det vigtigt at beskytte sig selv mod en graviditet, fordi du ikke kan være helt sikker på, om du kan blive gravid eller ej. Derudover så er det ikke kun graviditet, som man skal beskytte sig imod. Man skal også beskytte sig selv mod sexsygdomme, og specielt hvis det ikke er en kæreste, man er sammen med, men én som måske også har sex med andre. Her er kondom den eneste beskyttelse, og derfor vil jeg helt sikkert sig, at det er bedst at bruge kondom, hvis du vælger at have sex med en fyr.

Til sidst så spørger du i forhold til det her med din menstruation. Du skriver, at du har fået at vide, at man skal veje ret meget for at få sin menstruation, og det er ikke noget, som jeg før har hørt om. Hvornår man får sin menstruation handler mere om genetik. Så f.eks. hvis din mor har fået sin menstruation meget sent, så er der også større chance for, at du også vil få den meget sent. Men vægt kan spille ind på menstruation, hvis man vejer meget lidt. Hvis man er undervægtigt, så oplever nogen, at de ikke får deres menstruation, eller at de stopper med at få den, selvom de har haft den før. Du skriver, at du er 1.63 og vejer 42 kg, og ud fra det så lyder det for mig, som om at du er en tynd pige. Jeg kan ikke sige, om du er så tynd, at det kan være en del af grunden til, at du ikke har fået din menstruation, men hvis det er noget, som du måske kunne bekymre dig om, så vil jeg råde dig til at snakke med din mor om det og måske også din læge. Det er dog vigtigt for mig at gentage, at jeg ikke ved, om din vægt spiller ind. Det kan også sagtens være, at du bare er en af dem, som får din menstruation sent. Det er der intet forkert i, og selvom jeg godt forstå, at det lige nu kan være ret irriterende at være den eneste, som ikke har fået sin menstruation, så skal du nok få mange år med menstruation, og hvor du måske endda vil komme til at tænke tilbage på de her dage uden menstruation, som nogen du savner.

Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål! Ellers er du velkommen til at kigge forbi igen.

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål