selvmordstænker

brevkassespørgsmål

selvmordstænker

brevkassespørgsmål af
isabella
14 år
Oprettet 4 år 9 måneder siden

hej jeg er en pige på 14 år,

jeg har tænkt meget på at dræbe mig selv og hvorfor. det fordi at jeg har det rigtig dårligt med mig selv, og jeg hader mig selv, og vil bare rigtig gerne dø og jeg har cutte mig selv mange gange, og ved virkelige ikke hvad jeg skal gøre men mine forældre, ved det ikke men jeg har det rigtig dårligt i skolen, og jeg ved virkelige ikke hvad jeg skal gøre med mine selvmordstanker, håber i kan hjælpe mig

Svar:

Kæreste dig,

Hvor er det godt, du skriver, det lyder virkelig som om, du har nogle rigtig svære tanker, som påvirker hvordan du har det rigtig meget. Du skriver, at du har det dårligt i skolen, cutter og har det rigtig dårligt med dig selv, og at dette er årsagen til selvmordstankerne. Det må være helt enormt hårdt at gå rundt med sådan nogle tanker, og jeg kan godt forstå, at hverdagen er hård, og at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det er rigtig flot og godt, at du rækker ud og skriver til os, for det er ikke meningen, du skal gå og have det sådan her. Stort set alle mennesker oplever at have perioder i deres liv, hvor tingene er svære, og mange oplever også perioder, hvor livet nærmest kan virke helt meningsløst. Der kan være mange grunde til, at man ender i en sindstilstand, hvor det hele er håbløst og man føler sig hjælpeløs - det kan være der er sket noget svært og ens liv ændrer sig, men det kan også godt komme mere eller mindre ud af det blå uden en åbenlys årsag. Det starter ofte med nogle få svære tanker, men når først de svære tanker har sat sig fast i hovedet, kommer der bare flere og flere til, og til sidst kan det være rigtig svært at komme ud af - man kan have behov for hjælp til at komme ud af de svære tanker. De svære tanker kan for eksempel være negative tanker om én selv, at man er dum og grim og at ingen kan lide én. Når først man har sådan nogle tanker, kan man hurtigt komme til helt at hade sig selv, og så kan det udvikle sig til selvmordstanker.

For at selvmordstankerne forsvinder, bliver man nødt til at finde ud af, hvordan man ændrer sin måde at tænke på, så man ikke har så mange negative tanker. Man bliver nødt til at finde ud af, hvordan man ændrer sit had til sig selv til kærlighed til sig selv. Det kan tage lang tid, for der er rigtig mange negative tanker, som skal ændres. Når man bliver bevidst om sine negative tanker, kan man øve sig på at udfordre dem. For eksempel kan man have den negative tanke, at man ikke kan finde ud af noget. Her kan man øve sig på at huske på de ting, man ved man er god til, når den negative tanker kommer.

Det kan tage lang tid at ændre de negative tanker og komme af med sine selvmordstanker, og det kan være rigtig svært at gøre alene. Derfor vil jeg helt klart opfordre dig til at snakke med dine forældre om, hvordan du har det - bare det at sætte ord på sine følelser for andre, kan være en hjælp i sig selv. Dine forældre kan give dig den støtte, du har brug for, og kan også hjælpe dig videre. Det kan også være, det kan være rart for dig at snakke med en god ven eller veninde om, hvordan du har det, måske de også godt kender til at have det svært?

Jeg håber virkelig, du kan bruge mit svar. Hvis tankerne bliver rigtig svære, så tøv ikke med at komme forbi vores 1-1 chat, eller prøv at kigge lidt på Livslinien, de har masser af god rådgivning lige præcis i forhold til selvmordstanker. Pas på dig selv og husk, at du fortjener at være glad.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål