Svært at fortælle at jeg er biseksuel

brevkassespørgsmål

Svært at fortælle at jeg er biseksuel

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg er en pige der er igang med at springe ud som biseksuel, jeg har fortalt det til 3 personer, den ene er en fyr jeg har noget med, så han ved hvad han går ind til.. Også min meget nære veninde, også en fra min klasse, hun var den første der fik det afvide.. De alle har taget det rigtigt pænt og jeg har fået stillet en masse spørgsmål fra dem. Hvilket er godt. Problemet er bare at jeg kan ikke få mig selv til at sige ordet "jeg er ikke kun til drenge men også til piger" det føles som om at min stemme ikke virker og at hele min krop ikke vil fortælle noget.. Jeg vil rigtig gerne fortælle det til min mor men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ud med ordene, og heller ikke hvis hun stiller spørgsmål, for på en måde føler jeg at det er en privat sag mht hvordan jeg er blevet bi... Håber at du kan hjælpe mig. Kh. den stemmeløse ;)

Svar:

Kære 14 årige Kalundborgpige.

Tak for din mail til Cyberhus Lystværelset.

Når man er 14 år som du er det lige nu, er du i gang med at udvikle din seksualitet og i takt med at du bliver ældre vil du sikkert mærke at det bliver mere og mere naturligt for dig at tale om din seksualitet. Det er meget forskelligt hvor privat man synes det er at dele sine tanker omkring sin seksualitet. Nogle er meget åbne, andre er mere lukkede og private. Begge dele er lige rigtigt. Det handler om hvad du har det bedst med. Måske er du ikke helt klar over hvad du er til endnu, så lige nu er du åben for at udforske din seksualitet. Måske er du til både piger og drenge, og det vil du helt sikkert finde mere og mere sikkert ud af, så du ikke føler dig så stemmeløs.

Måske kunne det være en god ide, at dele dine tanker med din mor. Når ordene ikke rigtigt vil ud, er det måske et godt udgangspunkt at tage i forhold til at starte samtalen. Den kunne f.eks starte således: " mor jeg har noget jeg gerne vil tale med dig om, men jeg har meget svært at sætte ord på det. Så vil du lytte og måske hjælpe mig med at sætte ord på?" Jeg ved ikke hvor tætte I er. Du kunne også skrive et brev, hvori du beskriver de tanker du går rundt med.

Forårshilsner Mette.