Spørgsmål om menstruation!!!

brevkassespørgsmål

Spørgsmål om menstruation!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Her er mine spørgsmål: Hvorfor er ens menses nogle gange brunt? Er det normalt kun at bløde en dag første gang man får det? Kan man få diarre eller kvalme som tegn på det snart kommer?

Svar:

Hej med dig.

TAK for dine spørgsmål.

Sommetider er det meget frisk blod der kommer ud og det er mere rødt, og sommetider kan der være lidt gammelt blod der kommer ud og det er mere brunt i det, begge dele er helt normalt, og det er helt normalt at din menstruation er uregelmæssig i starten. Din krop skal vænne sig til det kvindelige kønshormon (østrogen). Der kan sagtens gå et år inden den er regelmæssig. Det er en god ide at få en vane med at registrere hvornår du har din menstruation, så kan du følge med i det mønster din menstruation har. Nogle piger/kvinder har meget regelmæssig menstruation andres er mere uregelmæssig. Det er godt at kende den!

Man kan godt få lidt kvalme og diarre som tegn på menstruationen kommer. Nogle piger få også hovedpine og brysterne kan blive lidt ømme.

Med venlig hilsen Mette.