sex og sygdomme

brevkassespørgsmål

sex og sygdomme

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 3 uger siden

tænkte på om at hvis fyren har kondom på at først penetrerer pigen i fissen og derefter i anus og så tilbage iggen, med samme kondom, er der så stor chance for sygdomme?

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan godt forstå hvis du kan komme i tvivl om hvorvidt man kan blive smittet med sygdomme hvis man først har sex i anus og så i skeden eller omvendt. Det er godt, at du spørger når du er i tvivl. Der er sikkert mange, der ligesom dig er i tvivl om netop dette.

Når man har sex med kondom, så er man næsten 100% sikret mod kønssygdomme (fx. klamydia, herpes, gonorre m.fl.) hvis man bruger det rigtigt, og derfor er det en rigtig god ide at bruge kondom når man har sex.
Det der dog godt kan give problemer i forhold til at have sex, selv med kondom, når man først har sex i anus og derefter i skeden er, at man kan få en infektion, hvis bakterierne fra tarmen overføres til enten urinrør eller skede. Det er derfor en god ide at vaske sig grundigt og skifte kondom efter analsex inden man har sex i skeden eller andre steder, fx. oralsex.

Du kan læse lidt mere om det på denne side.

Jeg håber at det var et svar du kunne bruge!

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål