Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 14 år, min kæreste og jeg har snakket rigtig meget om hvornår vi skal have sex for første gang.

 Og hun siger hun er klar og det er jeg vist også, jeg er lidt bange for det med kondomer og hvad mine forældre vil sige.

Hvordan skal jeg sige det til mine forældre, det er ikke noget vi snakker frit om der hjemme. Og er ret sikker på de tænker alt under 15 er ulovligt.

Også har man venner hvor deres forældre snakker rigtig meget om det hvor det er mega sjovt at snakke om fordi de gør det meget sjovt.

Håber i vil hjælpe

Svar:

Kære dig

Jeg kan forstå på dit brev at du har snakket med din kæreste om hvornår det vil være rigtig for jer at dyrke sex. Du skriver at du er lidt bange for det med kondomer og hvordan du skal snakke med dine forældre om det. Jeg er glad for at du har valgt at skrive ind til vores brevkasse.

Først og fremmest synes jeg at det er rigtig fedt at du kan snakke med din kæreste om det. Der er mange som kan være lidt nervøse over at skulle tage snakken, men det er bare bedst at være i et forhold hvor man kan snakke om tingene. Og særligt sex. Både fordi at det er vigtigt at I begge to føler jer klar (som du skriver), og fordi I så kan bliver klogere på hvad der er dejligt, hvad der er knap så dejligt og hvad der er ubehageligt. Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, og den bedste måde at finde ud af det på, er ved at snakke sammen.

I forhold til at snakke med dine forældre, så skal du vide at det ikke er ulovligt for jer at dyrke sex. Du kender sikkert til reglen om at man først er buksemyndig som 15-årig, men det er en regel som er lavet for at beskytte børn under 15 for at blive udnyttet af voksne over 18. Det er derfor ikke ulovligt selvom I begge er under 15. Det er også lovligt for en person over 15 år, men under 18 år, at dyrke sex med en under 15 år, men det SKAL være frivilligt/ønsket fra begge parter. Desuden vil myndighederne også blive blandet ind i det, hvis der er meget stort spring i alderen - f.eks. hvis en 9 årig har sex med en på 15 år- og det handler mere om at man ofte ikke er moden nok til at forstå hvad det vil sige at dyrke sex, når man er 9 år. Gennemsnitsalderen for den første gang er dog stadig 16 år.

Du skriver at du egentlig gerne vil snakke med dine forældre om det, fordi du kan se at dine venners forældre gerne vil snakke om det, og gør det til noget sjovt. Jeg kan godt forstå at du er nervøs, når det ikke er noget som I ellers snakker om. Der er ikke noget der tvinger dig til at skulle snakke med dem om det, men jeg vil alligevel anbefale dig at overveje det - også selvom at det måske er pinligt eller at de reagerer voldsomt (bliver vrede, kede-af-det eller lignende). Ligesom at sex for første gang er en stor ting for dig, så vil det også være en stor ting for dem - fordi det betyder at deres lille dreng er blevet ung (og begyndende voksen). Det kan være svært for mange forældre at skulle se i øjnene at man ikke længere er et lille barn, og det er noget de skal vænne sig til. Så prøv ikke at blive alt for vred eller fornærmet, hvis de reagerer med at blive sure eller sige at det er ulovligt. Når de har vænnet sig til tanken, så kan dine forældre blive gode rådgivere - de vil bl.a. kunne hjælpe dig hvis du har spørgsmål om noget eller er i tvivl. Det er også en god idé at du fortæller dem at det er noget dig og din kæreste har snakket meget om, at I begge føler jer klar, og at I selvfølgelig vil beskytte jer selv. Hvis du nu mener at du overhovedet ikke kan snakke med dine forældre om det her, så overvej at snakke med en anden voksen som du føler dig tryg ved - det kunne f.eks. være en af dine venners forældre.

Ved at snakke med en voksen, kan han/hun også hjælpe dig i forhold til kondomer. Du skriver at du er bange for dem, men jeg er lidt i tvivl om hvad du mener. Kondomer fungerer som en beskyttelse mod både de fleste kønssygdomme og graviditet, og der er umiddelbart ikke noget at være bange for. Der er nogen som oplever at følsomheden bliver nedsat lidt, men den forsvinder ikke helt. Du kan f.eks. eksperimentere lidt med at tage et kondom på når du onanerer - så kan du øve dig i at tage det på, og vænne dig til følelsen.  Du kan læse mere om kondomer her

Jeg håber at du kan bruge mit svar - ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller besøge vores 1-1 chat.

Venlig Hilsen

Signe