Seksuelle Lavalder Debat

brevkassespørgsmål

Seksuelle Lavalder Debat

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej Cyberhus.

Mig og en ven har en debat om den seksuelle lavalder.

vi kalder ham bare A. dette er hvad han siger

A : Begge skal være 15 eller over før det er lovligt at ha' sex

Mig : Ja, men hvis begge er under 15 er det også lovligt så længe man har lyst til det

Hvis jeg er 14 og min kæreste er 15, så må jeg ikke ha' sex med hende før jeg også er 15

A : Nej, det er ulovligt at ha' sex hvis man er under 15. Man må først ha' sex når begge minimum er 15 år gamle

Mig : I følge eksperter, læger og lærere skal begge være under 15 eller over 15. Hvis den ene er 14 og den anden er 15 er det ikke tilladt, men hvis begge er 15 år eller under er det tilladt

A : Nej det er ikke tilladt. Kun 15 +

Og sådan har det fortsat hele aftenen. Jeg vil gerne ha' at vide hvem der har ret Da det faktisk er irreterende at skændes over det

Kan i gi' et link der fortæller om det

Hilsen, O

Svar:

Kære O

Interessant debat I har haft. Faktisk har både dig og din ven lidt ret, og alligevel mangler I lidt. Din ven har ret i at der er en lov som siger at man først er "buksemyndig" når man er 15. Og du har ret i at man gerne må have sex selvom man er under 15.

Da loven er lavet for at beskytte børn under 15 år mod at blive udnyttet af voksne (over 18), betyder det at man i praksis aldrig vil straffe hvis begge parter frivilligt er klar på at dyrke sex, og hvis begge parter er nogenlunde jævnaldrende. Det betyder at det er usandsynligt at man vil straffe eksempelvis en 15/16/17 årig hvis de har sex med en 13/14, hvis denne frivilligt har sagt ja.

Den der er under 15 år, og som har sex med en over 15, kan aldrig blive straffet, så længe begge parter har sagt frivilligt ja.

Hvis begge parter er under 15 år kan ingen af dem straffes, hvis begge er gået frivilligt med til det. Det kan dog ske at de sociale myndigheder inddrages hvis aldersforskellen er for stor - eksempelvis hvis den ene er 14 år og den anden er 9 år. Det hænger sammen med at man skal have en vis modenhed for at vide, hvad det overhovedet betyder at sige ja til sex (og hvad sex er).

I bund og grund handler den seksuelle lavalder om at man vil beskytte børn og unge. Jeg synes dog også at I skal vide at gennemsnitsalderen for "den første gang" er 16 år, og at det er meget vigtigt at begge parter føler sig klar. Hvis man er i tvivl, er det bedre at vente end at gøre noget som man måske fortryder.

Her kan I læse lidt mere.

Jeg håber I kan bruge mit svar!

Venlig Hilsen

Camilla