p-piller?

brevkassespørgsmål

p-piller?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hvad er p-piller. hvorfor bruger man det, hvad gør det? jeg er et stort spørgsmålstegn når det gælder p-piller... jeg har hørt at man kan få større bryster af at brude p-piller, er det rigtigt? hilsen lille mig ;)

Svar:

Hej med dig...

Jeg kan godt forstå at du er lidt af et spørgsmålstegn, når det kommer til p-piller, specielt fordi man kan høre en hel masse rygter af forskellige slags...

P-piller er et præservativ, altså noget man tager for at kunne have sex og ikke blive gravid. Lidt lige som man kan bruge kondom, bort set fra at de ikke beskytter mod sexuelt overførte sygdomme. P-piller er i den tekniske ende hormoner der gør at du ikke bliver gravid, men de holder op med at virke, hvis man glemmer eller stopper med at tage dem igen.

De fleste der tager p-piller gør det fordi de har sex med en fast partner, som de ved ikke fejler noget der smitter gennem sex.

Det er rigtigt at nogle piger får større bryster af p-piller, det er fordi der er hormoner i. Men der er ikke nogen garanti for at det vil ske, og det kunne sagtens være at dine bryster ville blive større alligevel deromkring...

Der er også nogle der siger at man kan tage på af at begynde på p-piller... Det er en myte. Det passer altså ikke. De fleste læger mener at de piger der tager på efter de er kommet på p-piller også ville have taget på under alle omstændigheder.

Du kan læse mere om p-piller her. Og mere om andre måder at beskytte sig på her.

Jeg håber du kan bruge det til noget, hvis du har flere spørgsmål, så skriv herind igen ;)

Med Venlig Hilsen,

-Sune