P-Pille stop

brevkassespørgsmål

P-Pille stop

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg har været på p-piller i 3-4 år men har nu været stoppet de sidste 3-4 måneder.

Jeg bor sammen med min kæreste som jeg har haft det sidste halve år..

 2 måneder efter jeg stoppede på p-piller kom min menstration som den skulle og havde symptomerne

ugen op til så det virkede helt normalt. Så i denne måned har er der ikke kommet nogen mens,

har stadig ingen symptomer for at det er på vej. Har taget en graviditets test for nogle dage siden

og den var som forventet negativ, hvad kan det ellers være??

Svar:

Hej med dig,

Det er helt forståeligt, at du bliver lidt bekymret, når din menstruation ikke er kommet, og det er rigtig fint, at du har taget en graviditetstest og fået udelukket graviditet.

Når man er på p-piller, får kroppen tilført en masse hormoner, og ligesom disse hormoner kan lave lidt rod i ens menstruationscyklus, når man starter på pillerne, så kan kroppen også påvirkes, når man en dag stopper med p-piller igen. Det lyder som om, at det er det, der er sket hos dig. Du skriver, at det virkede som om, at din menstruation var helt normal, selvom du stoppede med p-piller, og den nu pludselig er udeblevet. Det er ikke unormalt, at det kan ske. Du har taget p-piller i flere år, og derfor har kroppen vænnet sig til at få de ekstra hormoner stort set hver dag. Det kan godt tage lidt tid for kroppen at vænne sig til, når man stopper helt med p-piller, og for nogen kan det give de her uregelmæssige menstruationer de første par gange.

For en sikkerheds skyld kan du prøve at tage endnu en graviditetstest, så du i hvert fald er helt sikker på, at det ikke er derfor. Derudover tror jeg bare, at du skal se tiden an, og se om menstruationen ikke blot er lidt forsinket, nu hvor den kan være uregelmæssig. Hvis der går lang tid, og du stadig er bekymret, kan du prøve at kontakte din læge og høre ham/hende, men umiddelbart lyder det til, at din krop "bare" lige skal vænne sig til forandringen :-)

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe,
De bedste hilsner
Anne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål