Onani

brevkassespørgsmål

Onani

brevkassespørgsmål af
rikke
23 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej brevkasse

jeg er en kvinde i starten af 20'erne. jeg synes faktisk jeg har et godt kendskab til min krop og til hvordan, orgasmer og sex fungerer. Men har lige et spørgsmål. Når man onanerer og er opstemt, kommer der væske ud der "smører" så det hele glider bedre. I dag, da jeg onanerede kom der en hel del væske ud. Jeg tænkte først at det var en sprøjteorgasme men efter jeg læste om det, gav det ingen mening. Der står at en sprøjteorgasme er en vild orgasme der opstår når man stimulerer g-punktet med en finger eller andet, inden i sig. Jeg berørte min klitoris men havde ikke fingrene oppe i mig - alligevel kom der en hel del væske ud, lige efter jeg havde fået orgasme. Jeg kunne på mine fingre mærke, at væsken kom ud i en mindre strøm, som når man tisser - bare ikke nær så kraftigt. Og nej, det var ikke tis :D Men mens det skete var der ingen følelse af orgasme. Men væsken var alligevel i en sådan grad, at der var en 15-18 cm plet på lagnet og det dryppede af mine fingre. Som sagt, var det lige efter en (klitoris)orgasme, så på tidspunktet hvor væsken kom ud, var der ikke nogen synderlig fantastisk følelse - bare følelsen af en endt orgasme. Kan man få en sprøjteorgasme alene ved at røre klitoris? Uden at have noget inde i sig.. kan væsken være en lille sprøjteorgasme som efterreaktiom på klitorisorgasmen - hvis ja, hvorfor føltes den så ikke særlig vild? Og hvis ikke, hvad kan det så være? Eller er det bare en utroligt stor mængde, af den væske som skeden danner når den er opstemt?

håber af høre fra jer snarest , så jeg kan få nysgerrigheden stillet :)

Svar:

Kære dig

Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Først og fremmest så synes jeg at det lyder super fedt for dig, at du er tryg og fortrolig med din krop, og at du er sej nok til at stille spørgsmålstegn når din krop gør noget andet end det den plejer.

Som du selv skriver, så dannes der skedesekret når man er opstemt eller har samleje, og det er ikke unormalt at der kommer store mængder. Rent fysiologisk og i lægetermer, så skyldes skedesekretet (eller lubrikation) at blodkarrene omkring skeden (ligesom mandens penis) fyldes med blod når man er seksuelt ophidset. Der vil så blive presset en del af blodets væske - i form af en fedtet, gennemsigtig væske - igennem skedevæggen. Derudover kan der komme mere sekret fra noget der hedder de bartholinske kirtler - to bønnestore kirtler, som ligger på hver sin side af skedeindgangen. I forbindelse med en sprøjteorgasme kommer væsken fra nogle små kirtler, som findes lige under blæren. Så der er altså en del steder i og ved skeden som kan afgive væske - og også efter endt orgasme, som du oplever.

Som du selv skriver, så er det også nærliggende at tro at det er en sprøjteorgasme, og som du også siger, så er det rigtigt at de ofte kommer når man stimulerer g-punktet. Men der er også nogle kvinder som kan få en sprøjteorgasme ved at stimulere klitoris, ligesom dig. Så derfor virker det ikke usandsynligt at du har haft en sprøjteorgasme, som så har vist sig lidt sent - altså efter den dejlige orgasme følelse. Der er nogen der siger at man kan øve sig i at få bedre kontrol over sprøjteorgasmen.

Som udgangspunkt tror jeg ikke det er noget du skal bekymre dig om, og jeg synes egentligt at du kan være glad for og stolt af at du har så meget føling med din krop. At få en sprøjteorgasme kræver at man føler sig rigtig godt tilpas, så det kan tyde på at du er godt tilpas i din krop.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller bruge vores chat, hvis du har flere spørgsmål.

Venlig Hilsen

Signe