min kæreste er meget ældre ind mig!

brevkassespørgsmål

min kæreste er meget ældre ind mig!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg er en 13 årige pige, som her en kærste over 18. han er vildt sød. han har lovet, mig at han ikke vil gøre noget, før jeg har sagt han godt må.(vi har ikke gjort noget, i nu.) men han har jo prøvet så maget, hvor jeg ikke engang har prøvet at kysse. vi bor langet væk fra hinanden, så vi ser ikke så tit hinanden. mine forælder/familie/venner/veninder ved ikke jeg er kærste med han. (for jeg er bange hvad de vil tænke om mig og hvordan de vil tage det.) min kærste og mig taller godt sammen, han er maget forstånden.men jeg er stadigvæk maget nervøs, fordi der er en stor alders forskel.(jeg tenker maget tit på det) han virker bare såååååååå cool, når vi taller om alder. (han er altid cool!!!!) er det farligt for han at være kærste/sammen med mig? k.h den nervøse.

Svar:

Kære pige 13 år.

Allerførst er jeg rigtig glad for at du skriver, at din kæreste har lovet dig, at han ikke vil prøve noget (prøve at have sex!) med dig før du siger til. Dernæst kan rigtigt godt forstå, at du tænker over jeres aldersforskel, især fordi du er 13 år og han er 18 år. For det første er du 2 år under den seksuelle lavalder, som er 15 år. Det betyder, at du er beskyttet af en lov. En lov som forbyder, at en person som er ældre end dig, må dyrke sex med dig. Hvis du og din kæreste har sex inden du er 15 år, så gør I noget ulovligt, som han vil kunne blive straffet for, med op til 8 års fængsel.
Det gælder ikke kun hvis i går i seng sammen men også kys og andre former for seksuel samværd. Han må ikke lave noget som helst med dig før du er fyldt 15 år. Jeg tror godt din kæreste ved det og derfor siger han at du bestemmer!
Med det i tankerne synes jeg faktisk også du bør overveje om I overhovedet kan være kærester uden at gøre noget der er ulovligt? Da din kæreste er voksen vil han ifølge loven blive betragtet som pædofil hvis han kysser dig eller har andre former for seksuel kontakt med dig.

Der er rigtigt mange gode grunde til at vente med at have sex til du bliver lidt ældre;

Din krop er ved at udvikle sig fra at være pige til at være kvinde. Det er godt at du kender din krop og dine grænser. Når du kender din krop, dine lyster og langsomt udforsker din seksualitet kan du bedre vælge hvad du vil være med til og have dig selv med.

At kysse er et godt sted at starte, et kys leder ofte videre til berøring, og lysten dukker op. Du bliver våd i skridtet og her kan det være svært at stoppe op og sætte en grænse. Og derfor synes jeg det vil være bedre for dig at udforske dig selv på den måde, sammen med en sød fyr på din egen alder.

Du fortæller at din kæreste er cool, du ser op til ham. Det kan være svært at holde fast i, at det er godt at vente med at have sex, især fordi jeg fornemmer at du måske ser lidt op til ham. Du skriver selv en bekymring om det er farligt, - måske frister han dig, og du giver efter et kort øjeblik. Hvis det sker er det for sent at stoppe når det er sket. Så jeg har kun et at sige PAS PÅ dig selv - vent med sex!

Jeg tror måske det kunne hjælpe, at du finder/vælger en af dine gode veninder, en som du har tillid til. En´ du kan deler dine tanker og følelser med, en som vil lytte til dig. Har du ikke en veninde, som du har så meget tillid til, kan du måske tale med din mor om dine tanker (måske vil din mor bekymre sig om du har sex og hun kender loven som jeg fortælle dig om) Din mor har måske også nogle gode råd til hvad du kan gøre.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers kan du skrive ind igen.

Sommerhilsner Mette.