Måske gravid

brevkassespørgsmål

Måske gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

3/2 - 7-2 havde jeg mit lort . Den 14/2 sprang kondomen og jeg tog en fortrydelselspille så dagen efter den 15/2 sprang den igen så tror at jeg måske er gravid nu . Hvad skal jeg gøre nu? Og hvornår skal jeg tage en graviditettest? Og hva hvis testen bliver positiv?:( Vil virkelig ikke have et barn ..

Svar:

Hej med dig Det er rigtigt godt du spørger.

Lad mig starte med at sige, at man skal tage en fortrydelsespille max 36 timer efter sex, for at den virker.

Det er slet ikke sikkert du er gravid, fordi du har haft ubeskyttet sex, men vil klart råde dig til at beskytte dig. Fx med p-piller. Vent til din næste gang din menstruation skal gå i gang. Hvis du begynder at bløde, så er du ikke gravid, men hvis du er i tvivl kan du tage en test der.. Hvis ikke du bløder burde du tage testen, og hvis den er positiv, skal du søge læge.. Lægen tester dig igen for at være sikker, og derefter vil han fortælle dig om dine muligheder.

Jeg kan godt forstå, at ideen om at få børn nu er ret skræmmende og jeg synes også du er for ung til det. Der skal gå 10-14 dage, før en graviditetstest kan vise noget og derfor kan du tage en nu og på den måde være sikker. Og så krydser vi fingre for at den ikke er positiv, og hvis den er, så er det med at få snakket med dine forældre og lægen.

Håber det går som det skal, og husk du er ikke alene.

Hilsen Maria