Jeg kan virkelig ikke forstå det..

brevkassespørgsmål

Jeg kan virkelig ikke forstå det..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus. Dette kan nok lyde som en joke, men det er det ikke. Jeg er en dreng på 15 år, og jeg går i skole som en helt normal dreng. Da jeg var lille/mindre kunne jeg rigtig godt lide piger og jeg blev kaldt for den mest pigeglade dreng. Jeg var næsten kun sammen med piger, og jeg havde tit en kæreste. Men nu for et par år tilbage er jeg begyndt at kigge på drenge. Jeg synes ikke at piger siger mig noget mere, og jeg meget bedere kan lide drenge. Jeg har også været småforelsket i drenge nogle gange, og nu er jeg "småforelsket" eller hvad man kalder det, i en dreng fra "One Direction" og jeg hører deres sange hele tiden for at kunne se på ham. Jeg er rigtig bange for at jeg bliver homoseksuel, og er det resten af livet fordi jeg helst vil have et "normalt liv" som far mor og børn. Jeg har også set på porno med mænd selv om jeg godt ved at det vil være bedst for mig at lade være, men det kan jeg ikke. Jeg ville virkelig ønske at piger sagde mig noget, men det har det ikke gjort i et godt stykke tid. Jeg er meget forvirret over om det bare er fordi jeg er teenager eller om det virkelig er fordi at jeg bedere kan lide mit eget køn. Jeg håber jeres svar kan hjælpe mig. Hilsen den forvirrede..

Svar:

Hej du forvirrede.

Jeg ved ikke om mit svar vil kunne hjælpe dig til en forståelse, af hvad der foregår med dig, men jeg håber, at det kan hjælpe en refleksion på vej.

Jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret og kan være bange, for at blive homoseksuel. Trods frisind og acceptgørelse af homoseksualitet, så er idealet stadig det heteroseksuelle parforhold. Så det kan være svært, at skulle acceptere, at man selv er homoseksuel. De fleste af os, vil som du skriver, være "normale" og det indeholder tit sceneriet "far, mor og børn".

Det virker for mig, som om du er i fuld sving med, at udvikle dig seksuelt. Jeg kan ikke svare på, om du er homoseksuel eller om det er en teenagefase, det vil vise sig med tiden.
Det er ganske almindeligt, at man som teenager bliver i tvivl om hvor man er seksuelt. Nogen finder ud af det meget tidligt, andre finder ud af det senere.
Det kan virke forvirrende, at du i starten af dit liv er totalt pigeglad og endda har haft kærester og pludselig er det kun drenge du er interesseret i. Det kan også være en del af den seksuelle udvikling, en fase, men hvis det viser sig, grunden er, at du er homoseksuel, så er det også ganske almindeligt. Mange homoseksuelle har haft interesse for piger, selvom i teenagetiden, med længerevarende parforhold, hvorefter de ender ud med at springe ud som homoseksuelle.

Når du skriver, at du burde lade være med at se porno med mænd, for det er jo bedst for dig, så tænker jeg på, om det mener det fordi du er bange for, at pornoen kan føre til, at du bliver homoseksuel? For hvis det er det du er bange for, så må du hellere ånde lettet op. Homoseksuelitet opstår ikke fordi man ser porno med mænd der har sex med hinanden. Der er mange diskussioner og uenigheder omkring hvordan mennesker bliver homoseksuelle, om det er gener, opdragelse eller miljøet der spiller ind. Pornografi kan vise om man tænder på homoseksuel porno eller ej, men det udvikler ikke noget, som ikke allerede er der i forvegen.

Det virker ikke som om, det frastøder dig, at have disse lyster eller være forelsket i dit idol fra "One Direction". Det er mere tanke om, at miste ønsket om livet med "far, mor og barn" der går dig på. Jeg tænker lidt over, hvad det der gør, at du ønsker et "normalt" liv, som du kalder det? Hvorfor er det vigtigt for dig, at leve "normalt"? Hvad vil sådan et liv give dig, som et liv som homoseksuel ikke kan give dig? Hvorfor er det så vigtigt for dig, at være til piger? Hvad ligger der i ønsket om det "normale" liv.
Du behøves ikke at svare mig på disse spørgsmål, de er til din egen refleksion.

Jeg vil lige slutte af med, at sige, at jeg ikke ser homoseksuelle eller deres liv som noget unormalt. Det er mennesker ligesom alle andre, med ønsker og behov, som alle andre mennesker. De er bare interesseret i deres eget køn og det er ganske almindeligt, at der er nogen, som er det. Selv i dyreverdenen ses der homoseksuelle relationer.

Du er i gang med en seksuel udvikling, en rejse som er din egen. Hvis det er muligt, ville det være godt, hvis du har nogen at snakke med om dine følelser og tanker. Det kan være en relation du er tæt på eller du kan muligvis kontakte www.lgbt.dk, som er landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transkønnet/transvestitter, som har en rådgivning, som lytter til folks tvivl omkring deres seksuelle ståsted. Hvis du ikke har lyst til at ringe eller skrive til en rådgivning, som er så specialiseret som LGBT's rådgivning er, så kan du også ringe til sexlinien (www.sexlinien.dk) eller Sexologisk Klinik på Rigshospitalet, deres mail er sexologi@regionh.dk ellers kan du ringe til dem om torsdagen mellem 10-11 på 38 64 71 71. Ellers er der chatten her på Cyberhus, hvor der er mulighed for en dialog om emnet. Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte brevkassen igen.

Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Lisa.