Hvordan snaver man?

brevkassespørgsmål

Hvordan snaver man?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

15 år... og har ikke snavet endnu, men har SÅ forfærdelig meget lyst til det! H J Æ L P mig, tak. Jeg er en pige på 15 år, og har ikke snavet endnu. Alle mine venner har prøvet at snave, og fortæller at det er sådan en rar følelse. Jeg blive jo rigtig misundelig og nysgerrig omkring det! Jeg kender vidst ingen der ikke har prøvet at snave. Så hvis jeg snaver med en og ikke kan finde ud af det, bliver jeg sikkert drillet og sådan noget (som I sikkert fortælle at jeg ikke behøver at være bange for). Jeg har set forskellige programmer om noget med snave, og sådan noget, også prøver jeg at gøre som de fortæller, men det går bare ikke... Kan I prøve at forklarer med gode detaljer hvordan man gør? Eller komme med en god idé? Bliver det svære jo længere man venter med at snave? Fortæl alt I ved, og tror jeg vil hører :-)

Svar:

Hej Pige 15 år.

Først vil jeg sige, at der er helt normalt, at du er 15 år og ikke har snavet endnu. Jeg kan godt forstå, hvis du kan føle dig presset og misundelig, når de andre fortæller om hvor rart det kan være at kysse. Men jeg synes du skal tage det helt roligt, det skal nok komme.

Når man kysser, så er det jo fordi man godt kan lide den person, som man kysser med. Det føles rigtig rart, fordi der måske er nogle følelser med på spil. Så først skal du måske se om der overhovedet er nogen, som du har lyst til at kysse med.

Som du også selv skriver, så skal du slet ikke tænke på, om der er nogen, der driller dig fordi du ikke har snavet eller ikke ved hvordan man gør. Øvelse gør mester og der er faktisk ikke ret mange, der kan finde ud af at snave i starten.

Jeg synes at det vigtigste er, at du og den person, som du skal snave med, har det godt med hinanden og begge har lyst. Det er nemlig forskelligt fra menneske til menneske, hvordan man godt kan lide at snave eller kysse. Nogle kysser med meget tunge, hvor andre bedre kan lide kys kun med læberne. Det handler nok mest om at du prøver dig frem - det er ikke så svært at lære :)

Du kan læse lidt om forskellige kys ved at klikke her og læse artiklen om kys fra Lystværelset.

Her får du lige lidt basisviden om, hvordan man kysser:

  1. Når du skal kysse, så er det en god idé hvis du lige har checket, om din ånde er okay.

  2. Du starter med at fugte dine læber med tungen, så dine læber bevæger sig godt sammen med den person, som du skal kysse med.

  3. Det kan være en god idé, hvis du drejer dit hoved lidt på skrå, så jeres næser ikke støder sammen og kommer i vejen.

  4. Lad jeres læber mødes stille og roligt. Hvis du er nervøs og føler at det skal gøres hurtigt, så kan du fx riscikere at jeres hoveder støder sammen. Så bare tag det stille og roligt. Du kan også spidse din mund lidt - lave trutmund.

  5. Hvis du har lyst kan du prøve lidt med tungen: Begynd stille og roligt med at bevæge tungen ud over læberne og lad den mødes med den person du skal kysse med. Derfra er det kun fantasien der sætter grænser.

  6. Det er vigtigt at du er til stede når du kysser. Det betyder at du skal slappe af og lissom tage det som det kommer. At kysse er noget, som du gør sammen med en anden - man kan nærmest sige, at det er en slags samarbejde. Så hvis du tænker på alt muligt andet eller kun tænker på hvordan han/hun synes det er, så bliver det bare ikke nær så godt.

  7. Husk at som med alt andet - øvelse gør mester :)

    (hvis du gerne vil øve dig lidt i at kysse, så kan du fx prøve at kysse på din hånd. Så kan du måske mærke efter, hvornår det føles rart).

Hvis det er første gang du kysser med en bestemt person, så er det en okay idé, ikke at bruge så meget tunge i de første kys. Så virker det måske ikke så voldsomt, så kan du altid prøve med tungen bagefter, hvis I skal kysse mere. Bare husk at snakke om, hvad I godt kan lide og så prøv jer frem.

Jeg har aldrig hørt om, at det bliver sværre jo længere tid, man venter med at kysse.

Jeg håber du kan bruge mine råd. Held og lykke med det hele :)

Forårshilsner Mie