Hvordan slipper jeg af med de dårlige tanker

brevkassespørgsmål

Hvordan slipper jeg af med de dårlige tanker

brevkassespørgsmål af
Storesøsteren
19 år

Jeg går med nogen tanker/bekymringer, som har plaget mig længe. Normalt tager jeg ikke ting så tungt, og skriver ind til brevkasser, men der er gået et halvt år og jeg får stadig ondt i maven over det her.

Tror bare jeg fortæller det hele, for ellers giver det nok ikke mening hvorfor jeg tænker så meget på det. Så min kæreste og jeg har været sammen i snart 2 år, han er en del ældre end mig 26 år, men min familie er meget åben anlagt så det har aldrig været et problem.

Jeg flyttede ind hos min kæreste for ikke så lang tid siden, og derfor ser jeg ikke min lillesøster så meget. Vi har ellers altid haft mange ting tilfælles, hun minder på mange måder om mig selv som jeg var på hendes alder. Skal siges hun kun er 14, men bliver 15 her i sommerferien.

Tilbage i januar holdt jeg 19 års i min kærestes lejlighed og jeg lod min lillesøster komme med sammen med hendes bedste veninde og de havde fået lov at få 1 mokai hver. Selvfølgelig lod jeg dem få mere og det er noget af det jeg har det rigtig dårligt med pga det der skete senere.

Hendes veninde blev hentet ret tidligt så min søster kom rigtig godt i snak med os andre, og selvom hun skulle blive tilbage og rydde op og gå i seng når vi andre tog i byen, så fik vi den gode idé at prøve og få hende med i byen. Jeg burde have været den fornuftige storesøster og sige nej...

Min lillesøster er høj af sin alder og med stilletter og makeup så fik vi hende ind, men hun er jo en flot pige og hun havde allerede haft sex så selvfølgelig bliver hun nysgerrig med alt den opmærksomhed. Jeg kunne ikke lide at hun dansede og kyssede med fyre, men kunne jo heller ikke bare sende hende hjem alene. Min kæreste og jeg besluttede at tage hjem, men så blev hun umulig og sagde hun skulle med en eller anden fyr hjem, og det endte i en længere diskussion hvor hun prøvede og give mig dårlig samvittighed over jeg havde en kæreste og hun ikke havde nogen.

Det dumme var at jeg var selv for fuld til at føre en ordentlig diskussion og så var jeg sur over jeg skulle hjem på min fødselsdag, så vi endte med at lave en mærkelig aftale hvis hun holdt sig til min kæreste så kunne vi blive. Min kæreste syntes det var dumt af mig, men vi blev enige om at hvis vi tog nogle shots kunne have godt kysse lidt med hende.

Det var min egen fejl at lægge op til noget som helst, skulle slet ikke have givet mig over for min lillesøster, men i stedet blev vi alt for fulde, og fjollede rundt med at vi begge kyssede og dansede med min kæreste, indtil stedet lukkede og vi tog hjem, så fortsatte vi desværre og endte med begge at have sex med ham. Jeg gjorde intet for at stoppe det, og har det rigtig svært med det, for ved ikke om det var pga alkohol eller fordi det faktisk tændte mig.

Min søster har ikke sagt et ord om det, jeg føler/håber næsten at hun måske har glemt det hele. Det værste er at jeg er pisse jaloux nu, for min kæreste synes jo det er det frækkeste han nogensinde har prøvet, og snakker om og gøre det igen, og alt muligt. Det endte i rigtig mange skænderier mellem mig og ham, for følte han burde have vist hvor gammel han er og været den fornuftige.

Nu forstår i måske jeg er plaget af disse tanker:

Er jeg urimelig overfor min kæreste?
Synes han at hun er pænere og frækkere end mig?
Ved min søster det og hvad tænker hun om det?
Er jeg en dårlig søster?
Kan der ske noget ved at min søster var under 15?
Hvad hvis hun ikke har taget sine p-piller rigtigt?
Hvis det blev opdaget er det så incest?
Burde jeg have gjort dit og dat...

Hver gang jeg prøver at sige til mig selv "det går nok, det skete og det kan ikke laves om, du var fuld, det sker ikke igen", så kommer tankerne alligevel tilbage når jeg ser min søster og især hvis min kæreste er med. Det er ikke engang blevet bedre efter min søster fik kæreste på for 1 måned siden.

Svar:

Kære dig

Det giver rigtig god mening at det du fortæller, fylder så meget for dig og at det stadig giver dig ondt i maven. Nogle gange så kan de ting som man gør når man er fuld, virke rigtige mens de sker, men bagefter, når ens fornuftige del af hjernen igen er i arbejde, kan de føles forkerte og ubehagelige. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål bedst muligt, og jeg er glad for at du har brugt vores brevkasse som en mulighed for at få oplevelsen lidt ud af dit hoved.

For at give dig et svar som kommer omkring alle de tanker du har gjort dig, vil jeg gå ud fra den liste som du sendte mig.

Er jeg urimelig overfor min kæreste?

Ud fra hvad du skriver, er det ikke min oplevelse at du er urimelig over for din kæreste. Selvom han synes at det var utrolig frækt, er han nødt til at tage hensyn til dine følelser omkring det, og respektere at du ikke har lyst til at gøre det igen. Så må han gemme fantasierne til når han er alene. Grunden til at jeg tænker sådan, er fordi at når man er kærester, har man et ansvar for ikke at gøre eller sige ting som direkte sårer den anden person. Selvfølgelig kan man komme til at sige til i et skænderi, men i et godt forhold, skal der også være plads (og fornuft) til at man kan sige undskyld. Har du fortalt din kæreste at det gør dig usikker og ked af det når han snakker om den oplevelse? Måske er han ikke klar over præcis hvorfor du ikke tænker på oplevelsen på samme måde som ham? Måske husker han at I begge synes det var rart da det skete, og så glemmer han lidt at man godt kan skifte mening når man er ædru igen? Det lyder heller ikke til at du er interesseret i at gøre det igen (og det er godt, men det vender jeg lige tilbage til), og det tænker jeg at du skal gøre klart for ham. De fleste fyre har fantasier om at være sammen med 2 piger, og i mange film ser man også f.eks. veninder deles om en mand. I filmene bliver det altid præsenteret som en mands ultimative fantasi, og det kan godt have en forstærkende effekt hos de mænd der ser film. Og jeg tror de fleste mænd ville kunne forstå ham - for hvem synes ikke det er fedt at blive kærtegnet og være sammen med 2 smukke piger på én gang? Når det så er sagt, så er det ikke en undskyldning, men en forklaring på hvorfor han bliver ved med at hænge fast i oplevelsen. Og det kan ikke udelukkes at han fortsætter med at have det som en fantasi. Men han behøver jo ikke at fortælle dig om sin fantasi, når han ved at det gør dig ked af det.

Synes han at hun er pænere og frækkere end mig?

Jeg ved ikke hvad der sker i din kærestes hoved, men jeg tror ikke det handler om at han synes at hun er pænere eller frækkere end dig. Igen, så tror jeg at det handler om den fantasi som han har fået opbygget. Måske var han også fuld? Det er ofte sådan at når vi husker tilbage på en sjov eller god oplevelse som skete mens vi var fulde, så virker den endnu mere sjov eller god end den måske ville have gjort hvis det skete mens man var ædru. Der kommer et såkaldt "fulde-slør" indover, og det bliver aldrig helt det samme hvis man gentager det. Du skal også huske på at det jo er dig han er kærester med. Det er dig han har valgt, og derfor tænker jeg også at han mener at du er pæn og fræk. Om han så også tænker at andre er pæne og frække, betyder måske ikke så meget? Der er sikkert også nogle mænd (Brad Pitt eller Johnny Depp) som du synes er smukke? Måske endda smukkere end din kæreste? Men betyder det noget for dine følelser for ham? Nej vel. Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at det bliver meget tæt på, når det nu er din søster, og hvis det bliver ved med at give dig ondt i maven, så kan det godt være at du skal overveje om du har lyst til at blive sammen med din kæreste? Man siger at tiden læger alle sår, og jo længere væk I kommer fra oplevelsen, jo mindre vil den (ofte) fylde, men du skal stadig kunne have det godt.

Ved min søster det og hvad tænker hun om det?

Selvom man nogle gange kan opleve et blackout når man drikker, og man måske har svært ved at huske præcis hvad man lavede, så er jeg ret sikker på at din søster godt kan huske det der skete. Jeg tænker at hun måske ikke har sagt noget om det, fordi hun, ligesom dig, skammer sig over det. Måske var det heller ikke det hun ønskede, og måske har hun, ligesom dig, ondt i maven bare ved tanken? Hun er måske optaget af de samme tanker som dig, og har, ligesom dig, et ønske om at det aldrig var sket? Det er svært at sige. Det kan også være at hun ikke husker det, selvom jeg tænker det er usandsynligt. Det var jo en ret intim situation, og også en meget anderledes situation, fordi det var dig og din kæreste. Men måske prøver hun at glemme det ved at ignorere det? I den forbindelse tror jeg du skal tænke over hvad der ville komme ud af at snakke med hende om det? Vil du få det bedre? Vil hun? Er det nødvendigt for dig at snakke med hende om det der skete, for at du kan give slip på det? Måske har hun også brug for at snakke om det.

Er jeg en dårlig søster?

Jeg tænker ikke at du er en dårlig søster, og jeg kan mærke hvor mange tanker og hvor meget følelse du har lagt i dit brev til os. Bare dét at du giver dig tid til at høre en andens tanker om hvordan du skal håndtere situationen, viser at du holder af din søster (og kæreste), og at du rigtig gerne vil gøre det rigtige. Som sagt, så har de fleste prøvet at gøre noget dumt/spontant/ikke gennemtænkt når de var fulde, og det kan man ikke gøre noget ved. Det man kan gøre, er at lære af sine fejl, og sørge for at det ikke sker igen.

Kan der ske noget ved at min søster var under 15?

Ja, det kan der teoretisk godt. Fordi din søster var under 15 år, var det på papiret ulovligt. Den lovgivning handler om at man vil beskytte børn og unge under 15 mod at blive udnyttet/misbrugt af voksne. Når det så er sagt, så tror jeg ikke at du skal være bekymret, medmindre din lillesøster beslutter sig for at melde f.eks. din kæreste for voldtægt. Jeg vil igen anbefale dig at snakke med din søster om det der skete. Måske var det en grænseoverskridende oplevelse for hende, som hun først kunne mærke bagefter? Hvis hun ved at du har det på samme måde, så er det måske ikke lige så slemt. Det er også i den her forbindelse (og det med incest) at jeg tænker at det er rigtig godt at du ikke er interesseret i at gøre det igen.

Hvad hvis hun ikke har taget sine p-piller rigtigt?

Altså hvis hun ikke har taget sine p-piller rigtigt, så er der mulighed for at hun kan blive gravid. Hvis I ikke brugte kondom, og hun er seksuelt aktiv, så er der også risikoen for at hun har smittet jer med en kønssygdom (eller omvendt, hvis I ikke er tjekkede?). Når man dyrker sex, vil der altid være risiko for at noget kan "gå galt". Jeg tænker igen at du skal snakke med hende om det. Fortæl hende om dine tanker og det du frygter.

Hvis det blev opdaget er det så incest?

Ja. Når man dyrker sex med et biologisk familiemedlem, vil det blive kaldt incest. Incest er også ulovligt, og kan ligeledes give en dom. Når det så er sagt, så tænker jeg igen ikke at du skal være bekymret for at blive dømt. Men igen, så vil det være fornuftigt at snakke med din søster og kæreste om I skal holde det hemmeligt, eller hvordan I skal fortælle om det (hvis I skal det). Og jeg tænker også at du/din kæreste fremover skal afholde jer fra at invitere familiemedlemmer med i seng - uanset hvor fulde I er. Det er muligt at finde andre jævnaldrende piger som er klar på det eventuelt i byen eller på tinder. Men sørg nu for at alle er indforstået med hvad der skal ske og endnu vigtigere, hvad der skal ske bagefter.

Burde jeg have gjort dit og dat...

Det er en tanke som jeg tror at rigtig mange går rundt med, og særligt hvis der er sket noget på en bytur. Og ja, der var sikkert en masse ting du kunne have gjort, som din kæreste kunne have gjort og som din søster kunne have gjort. Men det er ikke muligt at lave om på fortiden, så det er nok egentlig også spild af energi at tænke så meget på det? Du kan kun styre hvad du gør fremover og hvordan du vælger at håndtere de følelser du oplever. Lær af det der skete, og sørg for at det ikke sker igen. Undersøg hvorfor det påvirker dig så meget og udnyt muligheden til at få nogle gode snakke om grænser, familie og forhold med både din søster og din kæreste. Hold fast i at du ikke synes at det var rart (uanset hvad din kæreste siger), og så håber jeg at han vil respektere det.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du også altid er velkommen til at bruge vores chat, hvor du få råd til hvordan du tager snakken med din kæreste og din søster.

Kærlig hilsen

Signe