Hmm? Hva Sker der?

brevkassespørgsmål

Hmm? Hva Sker der?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Heij,. jeg har haft mit lort i over 1½ år nu.. men de sdiste 3 måneder, der er det som om at jeg får mens 2 gange hver måned? jeg plejer at få det i slutningen af hver måned, og så når der er gået ca en uge, så kommer det i 3-4 dage igen.. det bløder ikke sådan rigtigt.. men det som om det er "gammelt" blod, som kommer ud.. hvad er det? og er det normalt, og hva skal jeg gøre/hva kan jeg gøre for at det stopper?..

Svar:

Kære pige 15 år

Det er meget normalt i din alder at have uregelmæssig menstruation, ofte skyldes det at kroppen ikke har fået helt styr på ægløsningen endnu.

En undersøgelse fra libresse viser at to ud af tre piger mellem 11-16 år har uregelmæssig menstruation.

Du kan ikke rigtig gøre noget for at stoppe din menstruation, er en del af udviklingen fra pige til voksen.

Der kan også være andre årsager til at menstruationen kan være meget ustabil:

  • psykisk stress
  • Rigtig meget motion
  • sygdom
  • hastig vægtforøgelse eller ekstremt vægttab
  • forkert spisemønster
  • En masse spekulationer

Det kunne være en god ide at du taler med en voksen, kunne feks. være din mor som selv kender til det med menstruation. Kan være hun har oplevet det samme der hun var på din alder.

Venlig Hilsen Sascha