Graviditet

brevkassespørgsmål

Graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Hej er blevet gravid og min kæreste vil gerne beholde barnet men jeg har ikke så meget løst og alligvel har jeg. ved han bliver rigtig ked af det hvis jeg får en abort og vil heller ikke gøre ham ked af det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Kære du,

Jeg kan godt forstå at der er rigtig mange følelser og tanker, som kører rundt i dit hoved og din krop, nu hvor du har fundet ud af at du er gravid. Du skriver, at din kæreste gerne vil have barnet, men at du er i tvivl. Først og fremmest skal du vide, at det kun er op til dig om du vil have barnet eller ej - det er ikke noget du skal føle dig tvunget eller presset til. Selvom det er svært at vælge at få foretaget en abort, hvis din kæreste bliver ked af det, skal du kun gøre hvad du synes er bedst, da det er dig der er gravid. Har du besøgt din læge endnu eller har du taget en graviditetstest? Hvis du ikke har været ved lægen, er det vigtigt at du gør det, da man i Danmark har ret til at få foretaget en abort, hvis man er mindre end 12 uger henne i graviditeten. Da du er under 18 år vil dette dog kræve dine forældre eller værgers samtykke - det betyder, at du ikke kan få foretaget en abort uden de ved det.

Som du nok allerede har tænkt over, kan det også være svært at få et barn, når man er i din alder. Man skal både sørge for at passe skolen samtidig med at man har et barn at passe på. Dette kan selvfølgelig lade sig gøre, og rigtig mange yngre mødre klarer sig rigtig fint - især når man har hjælp fra barnets far og sine forældre. Har du mon snakket med dine forældre om det? Måske kunne det hjælpe dig at vende situationen med dem. Det er meget vigtigt, at du ikke går rundt med de tanker alene - så snak med dine forældre, din kæreste eller en veninde om dine tanker og følelser. Du er i en alder hvor der sker rigtig mange ting, og det er et stort ansvar som man får, når man bliver mor - især i en alder, hvor man endnu ikke selv er voksen.

Nogle vigtige spørgsmål som du kan stille dig selv, når du skal træffe beslutningen er:
- Føler du dig klar til at blive mor? Har du et netværk der kan hjælpe dig med barnet. Hvordan har du haft det siden du fandt ud af at du var gravid? Har du mest være ked af det eller har der også været øjeblikke, hvor du har glædet dig?
- Bor du hos dine forældre eller hos din kæreste? Og kan du blive boende der, hvis du vælger at beholde barnet?
- Hvordan tror du, det vil påvirke din uddannelse, hvis du vælger at gennemføre graviditeten? Er der nogen i din omgangskreds, der kan støtte dig, så både din uddannelse og rollen som mor kan fuingere?

Du kan måske tænke disse spørgsmål igennem og se om du bliver mere afklaret.

Jeg vil anbefale dig at gå ind på Mødrehjælpens hjemmeside. Her står det både noget om aborter og det at være en ung familie, som måske vil kunne hjælpe dig. De har desuden en telefonrådgivning, og det kan hjælpe at tale med nogen som ved, hvordan det er at blive gravid som ung, og de svære tanker man har, når man skal beslutte om man vil beholde barnet.

Du er altid velkommen til at skrive til brevkassen igen eller på 1-1-chatten.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke - uanset hvad du vælger!

Mange hilsner
Stine

StineAs billede
Stine har svaret på dette spørgsmål