Gravid.

brevkassespørgsmål

Gravid.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus, mig og min kæreste var sammen her sidste weekendt hvor vi udforskede hindanens kroppe, og sådan noget. Men på et tidspunkt fik han en orgasme, og fik spærm ud over sin hånd, hvor jeg så tørede det af, 2 minutter efter skulle jeg mærke om jeg selv var våd forneden, så jeg tog en finger en lille bitte smule op i mig selv. Mit spørgsmål er så. Er der en chance for at jeg er blevet gravid? Hvor meget sæd skal der til, hvornår dør sædsellerne og hvor langt op skal de?
Mvh, hende den meget meget nevøse.

Svar:

Hej med dig

Det er ikke sjovt at gå rundt og være nervøs for om man er blevet gravid, så det er godt du skriver ind til os.

I dit brev er det ikke helt tydeligt, om du tørrede din kærestes sperm af med hånden, eller om du brugte noget papir/tøj eller noget andet. Hvis du fx har brugt papir, og derfor ikke har fået sperm på din egen hånd, kan du ikke være blevet gravid. Hvis du tørrede hans sperm af med din egen hånd, er der en meget, meget lille risiko for, du kan være blevet gravid.

Sædceller kan leve i 3-5 dage i livmoderen, og omkring 5 timer uden for livmoderen. I teorien skal der kun én virkelig stærk sædcelle til at gøre en pige gravid, men sandsynligheden er meget lille.

Fordi der er nogle ting i dit brev, der er lidt uklare for mig, vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest. De kan købes på apoteket. I dit brev skriver du ikke, om du har en voksen, du kan snakke med om det, men jeg synes, det ville være en god idé at snakke med dine forældre, din lærer eller måske sundhedsplejersken på din skole om det. Jeg tror, det vil være rart for dig at have en voksen med.

Jeg håber, du kan bruge mit svar

Kærlig hilsen

Tanne