Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej Jeg skriver til jer fordi jeg har en problem. Jeg har taget p-piller i et års tid nu, men har aldrig kunne styre min menstruationer med dem. det vil sige, jeg bare tager p-pillerne til jeg får min menstruation og så stopper jeg med dem i 7 dage, og så tager jeg dem igen. Så jeg har faktisk ikke helt styr på det. men det har aldrig været noget problem. Men nu synes jeg det er noget langtid siden jeg har fået min menstruation. Og jeg er bange for jeg muligvis er gravid. Men jeg har taget p-piller alle dage. Jeg ved ikke om jeg bare skal stoppe med at tage dem, og så bare håbe jeg får min menstruation? Jeg er godt forvirret og håber på hjælp ! Hilsen mig.

Svar:

 Hej du forvirrede.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært, at finde ud af alt det her med p-piller. Der kan være meget forskel på, hvordan du skal tage dine p-piller, alt efter hvilket mærke du bruger.

På indlægssedlen, som følger med dine p-piller kan du læse hvordan du skal tage dine p-piller. Hvis det stadig er forvirrende, så synes jeg at du skal spørge din læge.

Du skriver at du tager dine p-piller alle dage. Jeg vil sige, at hvis du bruger p-piller og bliver ved med at tage dem, uden at holde pause (altså fortsætter med en ny pakke, når du er færdig med den gamle), så gælder det for det fleste p-pillemærker, at du ikke får din menstruation (det som nogen kalder "at udsætte mentruationen". Så derfor er det ikke lige til at sige, om du kan være gravid.

Jeg synes generelt at du skal spørge din læge til råds omkring dine p-piller, Da han/hun jo ved en masse om det.

Håber du kan bruge mit svar.

Efterårshilsner Mie