Er det for tidligt

brevkassespørgsmål

Er det for tidligt

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej

Jeg er en pige på 13 bliver snart 14 og rigtig mange af mine veninder har haft sex. Jeg vil også rigtig gerne have det og føler mig rigtig klar. Men synes det er lidt tidligt at miste sin mødom som 13 årlig. Jeg vil rigtig gerne vide hvad i/du tænker

Svar:

Hej med dig,

Det er helt forståeligt, at du tænker på sex og også godt kunne tænke dig at prøve det, når mange af dine veninder siger, at de har prøvet.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg først og fremmest, at du slet ikke skal være så sikker på, at så mange af dine veninder har haft sex. Det kan godt være, at de alle taler sandt, men der er også rigtig mange som lyver omkring det, for at virke sejere eller ikke føle sig udenfor, ligesom du måske lidt engang imellem føler, fordi du ikke har haft sex endnu. At alle dine veninder siger at de har haft sex, synes jeg derfor ikke du skal tænke så meget på. Når det engang bliver din tur, fylder det ikke noget, hvem der var den første og hvem der var den sidste. Men det kan derimod betyde meget, at man har haft en god oplevelse af sin første gang.

Når man skal have sex første gang, er det først og fremmest vigtigt, at man føler sig klar og har lyst, ligesom du siger du har. Derudover er det også vigtigt, for at man får en god oplevelse, at man gør det med en fyr, som man stoler på og kan lide. Det behøver ikke være en kæreste, men når man skal dele en intim oplevelse som denne, kan det være rart, at man føler sig tryg og at man ved, at fyren vil være forsigtig og omsorgsfuld.

De fleste unge er faktisk 16 år, før de har sex første gang. Det er lige så almindeligt at have det før, som efter, men 16 år er det gennemsnitlige tal for hvornår drenge og piger typisk dyrker sex første gang. Tager man det, og din nuværende alder i betragtning, så tror jeg faktisk, at du vil få den bedste oplevelse ud af at vente lidt endnu og gå og glæde dig til, at det engang sker. Jo ældre man bliver, jo mere sikkert er det, at man tager gode beslutninger ift. sex og at man ikke gør noget, man fortryder. Man har typisk også haft noget mere seksualundervisning og hørt noget mere omkring sex, og på den måde blevet mere klar. Med andre ord, så synes jeg kun der er ting der taler for, at du skal vente lidt endnu, for som du selv skriver, så jo, så er det tidligt at miste sin mødom som 13-14-årig, omend man selvfølgelig stadig sagtens kan få en god oplevelse ud af dette! :-)

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål