Er det normalt?

brevkassespørgsmål

Er det normalt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Har i lang tid haft "bumse" agtig "pletter" på pikken. Når jeg presser på dem kommer der noget hvidt ud af det.. Ligesom hvis man presser en hudorm ud.. Nårh ja det var det dét lignede! Det ligner hudorme som i ansigtet. - Har os "hudorme" på overkroppen og røde knopper/bumser. Jeg tør ikke at gå på stranden i bar overkrop så bader efterhånden altid med t-shirts.. og mine venner vil have jeg ikke gør det så bruger "solexem" som undskyldning. Er det normalt at have det jeg har skrevet? og hvorfor har jeg det?

Svar:

Hej med dig.

Først vil jeg fortælle dig at det er helt normalt at have bumser flere steder på kroppen - også på pikken. Det er der rigtig mange fyre der oplever, men der er også nogle fyre som ikke gør og derfor kan jeg godt forstår du spørger om det er normalt.

Grunden til at man får bumser er fordi man i puberteten øger produktionen af et mandligt kønshormon "androgen". Dette sker for både drenge og piger. Androgenet gør at talgkirtlerne i huden laver mere hudfedt og når dette sker, så bliver talgkirtlernes udgange mindre - hvilket gør at hudfedtet har svært ved at komme ud. En bums kommer af en hudbakterie, som lever af hudfedt. Der sker en naturlig nedbrydning af ens hudfedt også dannes der affaldsstoffer og fedtsyrer som kan skabe betændelse. Når det så har svært ved at komme ud, fordi talgkirtlernes udgange er blevet mindre, så bliver det til røde knopper eller bumser.

Det er altså helt normalt og både piger og drenge kan opleve at have mange bumser på hele kroppen.

Når man får de bumser - så har man lyst til at presse "betændelsen" (det gulde eller hvide) ud. Men det skal man så vidt prøve at undgå, fordi det netop indeholder bakterier. Når man presser sine bumser ud, så smitter det rigtig meget og kan gøre det hele værre.

Der er en nogle ting du kan gøre for at mindske hvor mange bumser du har og får:

  1. Vask dig hver dag, især når du har svedt. Men du ska lprøve at lade være at skrubbe på huden.
  2. Undgå at kradse og klemmer bumser ud.
  3. Undgå for megen kulde, varme og sollys.
  4. Spis varieret, drik en masse vand og dyrk motion - når du har det godt med dig selv, så får huden det også bedre.

Du kan prøve at følge de råd ovenfor - og hvis du allerede gør og ikke føler det hjælper, så synes jeg du skal snakke med din mor og far om hvad de synes. Der er den mulighed at du kan komme til lægen og han eller hun kan se på din hud og måske hjælpe dig - hvis problemet er stort.

Jeg håber du har fået svar på det du ville vide.

Ha´en god sommer.

KH. Bibi