Bryster og menstruation! :I

brevkassespørgsmål

Bryster og menstruation! :I

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus! jeg er en pige på 13 år. og jeg har ikke fået bryster eller min menstruation enu. men det har alle pigerne fra min klasse og paralel klassen. derfor følger jeg mig lidt udenfor. så tænkte jeg på om der var noget jeg kunne gøre for at ens bryster vokser lidt nemmer eller hurtiger og det sammen med ens menstruation hvordan den kian komme nemmer`? Pleas hjælp Tak Hilsen Sanne

Svar:

Hej Sanne 13 år.

Tak fordi du skriver til os i Cyberhus, Lystværelset.

Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt udenfor, fordi du er den eneste pige i klassen, som ikke har fået bryster og menstruation endnu. Det er ikke sjovt at være anderledes end de andre i klassen. Der er ikke noget du kan gøre for at få større bryster og du kan heller ikke fremskynde din menstruation. Begge dele kommer når det kommer og du bliver nødt til at væbne dig med tålmodighed. Der er dog sammenhæng mellem vægt og hvornår man får sin menstruation. Kønshormonerne er afhænger af at man har en vis mængde fedt på kroppen. Så du kan sørge for at spise sundt og varieret og dyrke regelmæssig motion.

Jeg vil foreslå at du kunne prøve, at tale med din mor om hvornår hun fik sine bryster og sin menstruation. Fortæl hende hvordan du har det! Eller du kunne tale med en af pigerne i din klasse som du er veninder med. Spørg hende om det du gerne vil vide om hvordan det er at få sin første menstruation osv. Det er ofte ret dejligt at tale med nogen om det man går og tumler med.

Hilsen Mette